Besteld boek in Almere belt zelf met klant

Nooit meer aan het personeel hoeven te vragen of ze nieuwe Nicci French al in huis hebben. Rfid-chips wijzen de consument de weg in de nieuwe, slimme winkel van boekverkoper BGN....

Liever niet natuurlijk, maar bij boekhandel Selexyz Scheltema in Almere vinden de verkopers het niet erg als de bezoeker Altijd zoek per ongeluk weg legt tussen de tuinboeken. Dankzij een chip die op de kaft zit geplakt, kan het personeel G.B. Berends’ kindergedichtenbundel binnen twee uur weer opsporen.

Het jongste filiaal van de Boekhandels Groep Nederland (BGN) – een kolossaal boekenpaleis dat koud vier dagen open is – is de eerste winkel ter wereld waar alle koopwaar is uitgerust met een rfid-chip (radio frequency identification). Deze elektronische opvolger van de streepjescode is voorzien van een minuscule antenne. Die verstuurt informatie over een product naar de voorraadcomputer, als het personeel met een chip-lezer langs de schappen loopt.

‘Een inventarisatie van een winkel als deze met 38 duizend boeken kost ons normaal al gauw een dag’, zegt ict-directeur Jan Vink van BGN. ‘Dankzij rfid is die klus in twee uur gepiept.’

Selexyz kan ook sneller de duizend tot tweeduizend nieuwe boeken die elke dag binnenkomen in de administratie voeren. Een medewerker voert daartoe de dozen door een apparaat dat oogt als de bagage-scanner op het vliegveld. In seconden leest het apparaat de tags van alle ingesloten boeken.

‘Zo zien we meteen of er boeken bij zitten die niet voor ons bestemd zijn, of dat de drie delen van de dikke Van Dale in separate dozen zijn verpakt’, aldus Vink. ‘Met de streepjescode was het personeel per doos zeker vijf minuten kwijt.’

De investeringen om een winkel rfid-gereed te maken – bijna een half miljoen euro – wegen niet op tegen het gemak van rap voorraadbeheer, erkent algemeen directeur Matthijs van der Lely van BGN. De technologie moet zich terugbetalen in een hogere omzet, omdat klanten beter worden geholpen. Daarvoor zijn in de Selexyz-winkel vier informatiezuilen neergezet, waarop een consument naar een boek kan zoeken. Het scherm vertelt precies in welke kast de titel staat. Is een boek niet op voorraad, dan kan de klant het bestellen.

‘Binnenkort gaan we die order koppelen aan het mobiele nummer van de klant. Die krijgt dan automatisch van de computer een sms’je als het boek binnen is’, zegt Van der Lely. Hij ziet nog meer toepassingen. Zo wil hij de rfid-chip koppelen aan beeldschermen die in de winkel hangen. ‘Pakt een klant bijvoorbeeld een reisboek uit de kast, dan laat het scherm een advertentie zien van een reisbureau.’

Ervaringen met de informatiezuilen in de VS laten zien dat 40 procent van de klanten er gebruik van maakt en anderhalf keer meer koopt, zegt manager Stephan Leferink van Progress Software. Het bedrijf in Capelle aan de IJssel leverde een deel van de technologie voor de BGN-winkel. Progress nam ook bijna de helft van de investeringen voor zijn rekening, in de hoop dat een succes in Almere meer winkeliers over de streep trekt.

Een obstakel voor de grootschalige introductie is tot nu toe de prijs van de rfid-chips geweest. ‘Die is nu al gedaald tot 14 eurocent’, zegt Van der Lely. ‘Die kosten haal je er met een gemiddelde boekenprijs van 14 euro snel uit.’ Een ander hindernis is de zorg om de privacy. Consumentenorganisaties zijn bang dat bedrijven de chips gebruiken om klanten te volgen.

‘Dat doen we absoluut niet’, bezweert Vink van BGN. ‘We halen de chip van de kaft of we wissen die.’ Hij toont achter de kassa het apparaat dat de tags onleesbaar maakt. Argwanende klanten kunnen zelfs op een scherm meekijken hoe de rfid-chip wordt gewist.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden