NieuwsBestedingspatroon

Bestedingspatroon verandert radicaal door lockdown, aantal cashtransacties gehalveerd

Het bestedingspatroon van de Nederlanders is in april totaal veranderd. Ze kochten minder door de lockdown, hun bestedingen aan cultuur, horeca en reizen zakten in met tientallen procenten. Maar supermarkten, boekwinkels en bouwmarkten verwerkten aanzienlijk meer pinbetalingen. Grote winnaars waren de bloemen- en dierenwinkels, waar het aantal pinbetalingen met 60 procent steeg.

Lege schappen in de Jumbo in Tiel omdat mensen bij het begin van de lockdown gingen hamsteren. Uiteindelijk hadden de supermarkten 40 procent meer pinomzet in april. Beeld Marcel van den Bergh / de Volkskrant

Dat blijkt uit het overzicht van Betaalvereniging Nederland. Woordvoerder Berend Jan Beugel zegt dat vorige week de pinbetalingen bij bloemenzaken nog sterker zijn gestegen dankzij Moederdag. ‘April is altijd een goede maand voor bloemen. Maar het was het door de lockdown echt een gekkenhuis. Kwekers zullen daar niet altijd van geprofiteerd hebben, want die moeten het vooral hebben van de export. Maar de winkels zelf wel.‘ Mogelijk plaatsen mensen ook thuis meer bloemen en platen nu ze vanuit huis werken. ‘En blijkbaar verwennen ze ook hun huisdieren meer, want ook de dierenwinkels deden het goed.‘

 In april deden mensen net zo veel elektronische betalingen als een jaar geleden. Maar er werd toch flink wat geld minder besteed omdat betalingen met contact geld halveerden. Dat blijkt uit het feit dat het aantal keren dat er geld uit de muur werd getrokken in april daalde tot 2 miljoen tegen 4 miljoen voor de lockdown. ‘En dan kan je ook aannemen dat over de toonbank de helft minder cash is gegaan.‘ Veel winkeliers willen liever ook niet per cash worden betaald. Contactloos betalen steeg ook: van 69 naar 79 procent van de betalingen met de betaalpas.

 Het aantal pinbetalingen daalde met 10 procent, terwijl die volgens Beugel zonder lockdown met 10 procent zouden zijn gestegen.  Daarentegen werd via Ideal en creditcards 30 procent meer afgerekend. Dit betekent dat Nederlanders massaal online inkopen doen en de klandizie van fysieke winkels fors is gedaald. In de eerste twee weken van de lockdown was de stijging het grootst. Daarna zakte het weer af.

De cijfers tonen aan dat de cultuursector, de horeca, de detailhandel en het openbaar vervoer het zwaarst worden getroffen door de lockdown. De horeca had 70 procent minder pintransacties, omdat de meeste zaken in de maand april waren gesloten. ‘Je had misschien verwacht dat de daling 100 procent zou zijn, omdat de horeca in april helemaal op slot zat. Maar restaurants konden dat nog deels compenseren met online bestellingen.‘ In de cultuursector daalde het aantal pinbetalingen met 85 procent. Modewinkels zagen het aantal pinbetalingen met 60 procent afnemen. De pinomzet in de reis- en parkeersector is bijna 75 procent gedaald. In het openbaar vervoer halveerde bijna de pinomzet en benzinestations hebben met pinnen ruim 35 procent minder omgezet dan in april 2019. 

Dierenwinkels

Maar er zijn ook sectoren die van de lockdown profiteren. De pinomzet van bloemen-, planten- en dierenwinkels steeg met ruim 60 procent. Beugel: ‘Dat betekent niet een omzetstijging van 60 procent. Want er is minder omgezet met contant geld. Maar die zaken hebben het goed gedaan.‘ Winkels voor voedings- en genotsmiddelen zetten bijna 50 procent meer om, mogelijk omdat Nederlanders nu vaker thuis eten en drinken. Supermarkten en bouwmarkten hadden een bijna 40 procent hogere pinomzet. De pinomzet voor boeken en tijdschriften steeg met ruim 30 procent.  Het aandeel mobiele Ideal-betalingen is in april afgenomen van 82 naar 77 procent. Nu Nederlanders veel minder onderweg zijn, blijken ze vaker vanachter een laptop of desktop te betalen, bijvoorbeeld voor online games, speelfilms en series, of om maaltijden te bestellen. Ook werden mobiele betaalverzoeken veel gebruikt om onderling af te rekenen na een avondje uit, maar in april lag het uitgaansleven helemaal stil. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden