Beschaafd succesnummer

We hebben er al een tijdje niet meer in gereden: een crossover, auto’s in het schemergebied tussen lomp groot en gezinsbak, ofwel tussen terreinwagen en gezinswagen....

Het is niet onze favoriete categorie auto’s, maar nu moesten we wel. Deze auto verkoopt namelijk als een dolle. Toch zegt het u niets? De Hyundai ix35 is de opvolger van de Tucson.

De Tucson is een stoer wagentje voor eigenaren van kleine bootjes en paarden niet groter dan een pony. Het was een van de succesnummers van de Koreaanse prijsvechter. Zwakke punt: gebrek aan uitstraling. Sterkste punten: gebrek aan uitstraling en daardoor relatief goedkoop, en de garantie. Vergelijkbare auto’s zijn stukken duurder, en veel gerenommeerde fabrikanten doen nogal benepen over de garantie. Nadeel: je kon nooit opscheppen over het smakelijke uiterlijk.

En daarom is het prettig dat de Tuscon nogal is veranderd. De ix35 is beschaafder geworden. Denk bij de Tucson aan een bulldozer. Deze gaat meer richting Lexus, BMW en andere fraai gelijnde mastodonten. Geen wonder trouwens, het design ligt in handen van een voormalig BMW-ontwerper.

Ook in de maatvoering is de ix35 anders, al zal een luie timmerman het verschil niet opmerken: de wielbasis – de ruimte tussen de wielen, dus bijdragend aan het zitcomfort – is toegenomen met 10 millimeter. De breedte idem, met 20 millimeter, en hij is 30 millimeter lager geworden; dat staat dynamischer. U zult denken: scheelt niets, maar bij automensen is dat het verschil tussen de Eerste en de Tweede Wereldoorlog.

Hoewel de auto alle uiterlijke kenmerken heeft van een terreinraggertje, en ook te koop is met vierwielaandrijving, is het niet verstandig met de ix35 de Ardennen te gaan ontginnen. Als bij een nette stadsauto is de hellingshoek beperkt; één kuil of hellinkje en je kunt een boer met een tractor gaan zoeken.

Van binnen is er weinig meer over van de prijspakker van weleer. Zeker niet in de duurste verwenversie: leer tot aan het dak, talloze fijne knopjes – zoals de afdaalhulp, handig bij het inrijden van een parkeergarage –, allerlei gedoe met telefoon en navigatie. Er zit een zonnedak in het assortiment en de auto heeft een startknop. En het leukst: een achteruitrijcamera om het inparkeren makkelijk te maken, een foefje dat ooit zijn leven begon in de duurste series van Mercedes en Lexus.

Wat Hyundai goed heeft begrepen is dat dit merk naast een acceptabele auto – en dat is gelukt; hij scoorde bijvoorbeeld vijf van de vijf sterren in de Euro NCAP botstest – en elektronische foefjes die inmiddels iedereen heeft, het vooral moet hebben van de prijs en de garantie. En met dat laatste doen ze terecht niet eens lullig: vijf jaar garantie op alles. Echt alles. Ook op de radio, de stoelen, de bumper; ook als u verkeerd tankt of gewoon een lekke band heeft, de accu heeft laten leeglopen of de sleutels in de auto heeft laten liggen. Bovendien, ze brengen u thuis, ze halen u op, ook in het buitenland, en als er een caravan achter hangt, nemen ze die ook mee terug naar huis.

Eén minpuntje: de motorenreeks is ouderwets smerig, het schoonst is nota bene een C-label dieselmotor, maar de rest is D- en E-vervuilend.

Gereden Hyundai ix35

Prijs 30.340 euro (vanaf 23.995 euro)

Motor 4 cilinder benzine, 2.0

Verbruik 7,6 l/100 km

CO2-uitstoot 180 gr/km, D-label

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden