Bent u van plan een nieuwe auto met level 3 aan te schaffen? Dan heeft Bard van de Weijer een advies voor u

Bard van de Weijer bespreekt de logica en onlogica van technologica. Deze week: autonoom rijden.

Bard van de Weijer Beeld Cigdem Yuksel

Autofabrikanten zijn zoals u weet verwikkeld in een race naar de autonoom rijdende auto. Die race kent zoals het hoort een aantal tussenstanden, levels genaamd. Hoe hoger het level, hoe meer de auto kan. Nu zitten autonoom rijdende auto's op level 1 en 2. Sommige kunnen de bestuurder al een beetje helpen en zelf wat tussen de lijnen op de snelweg zwalken, maar de chauffeur blijft verantwoordelijk en wordt geacht op te letten.

Het volgende niveau is een mijlpaal, want dan kan de bestuurder - alleen op de snelweg tot bepaalde snelheden - een boek pakken, uit het raam turen, e-mail lezen, terwijl de auto zichzelf redt. Voor forenzen is dit een enorme stap voorwaarts, want die kunnen andere dingen doen zonder zich in een voorligger te boren.

Het bedrijf dat als eerste level 3 bereikt, heeft dus een knaller van een marketinginstrument. Tesla is aardig op weg, maar durft sinds een dodelijk ongeluk vorig jaar met een auto die min of meer automatisch reed en een vrachtwagen over het hoofd zag, even geen harde claims meer te doen. Audi wel. Dat kondigde bij de presentatie van vlaggenschip A8 aan dat hun paradepaardje level 3 op de snelweg aankan, tot 60 kilometer per uur. Je zag de industriekapiteins bij wijze van spreken al glunderend deze optie aanvinken.

Maar er schuilt zoals altijd een addertje onder het gras. Want op level 3 kan de auto het lange tijd zelf af, maar niet voortdurend. Op het moment dat hij het niet meer weet, klinkt een piep, gaan lampjes knipperen en moet de chauffeur het stuur razendsnel overnemen om het voertuig, dat kennelijk in een lastige situatie verzeild is geraakt, onder controle te krijgen. Grote vraag is: hoe snel? Een seconde? Drie? Vijftien?

Als je even aan de radio zit te prutsen, is drie seconden misschien wel te doen. Maar wat als je een boek leest of misschien zelfs even bent weggesukkeld? Dit is precies het probleem met levels, zegt Gill Pratt, directeur van het Toyota Research Institute, dat onderzoek doet naar autonoom rijden. Pratt sprak woensdag op een door de Japanse autofabrikant georganiseerde bijeenkomst in het Belgische Zaventem. Levels zeggen niets over de tijd die de auto nodig heeft als hij er zelf niet meer uit komt, stelt Pratt, en daarmee zeggen ze eigenlijk weinig.

Dus voordat u een nieuwe auto met level 3 aanschaft, moet u tussen neus en lippen bij de dealer even informeren naar de handover tijd. Als die korter dan vijftien seconden is, zou ik de optie nog maar even niet aanvinken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden