BenBits herrijst uit zijn as, voor de derde keer

In 2001 nam Unilever het margarinemerk Brio uit de markt en PepsiCo het merk Smiths ('ze smaken zoals ze kraken', had acteur Peter Lusse het merk jarenlang gepropageerd) voor aardappelchips. Beide multinationals haalden op dat moment de bezem door hun merkenportefeuille, zodat ze internationaal beter aan de weg konden timmeren.

Reclame voor BenBits uit de jaren '80.

Brio werd Bertolli en Smiths werd Lay's. Maar inmiddels is Smiths weer terug, zij het als B-merk bij onder meer de Action. En Unilever heeft Brio opnieuw gelanceerd, in liefst vijf verschillende varianten.

De site VerdwenenMerken.nl publiceerde maandag een overzicht van bekende merken die recent het loodje hebben gelegd en die juist uit hun as zijn herrezen. Richard Otto van de site zegt: 'Merken die verdwijnen behouden vaak waarde, aangezien zij dankzij reclames in het verleden bij veel mensen nog bekend zijn. Als fabrikant hoef je dus minder te investeren in het opbouwen van naamsbekendheid, als je een oud merk herintroduceert.'

In 2015 werd het merk Ranja geherintroduceerd - een oud limonademerk dat in 1920 voor het eerst op de markt kwam. Vaak appelleren fabrikanten aan de emotie die consumenten nog bij deze merken hebben. Otto: 'Nostalgie is echter niet altijd een garantie voor succes. Het is niet voor niets dat ze zijn verdwenen. Vaak was het merk niet sterk genoeg, het product niet goed genoeg of is het gewoonweg uit de tijd.'

Zo is het merk BenBits afgelopen najaar zelfs voor de derde keer uit zijn slaap gewekt als de 100 procent natuurlijke kauwgum 'Gemaakt met duurzaam geteelde natuurlijke gom van de Chicozapoteboom met uitsluitend natuurlijke ingrediënten'.

Beeld YouTube

BenBits werd eind jaren zeventig door een Deens bedrijf in Nederland gelanceerd als de eerste suikervrije kauwgum. In de jaren tachtig veroverde het onder de slogan Spaart de Tanden een enorm aandeel op de kauwgummarkt. Vooral in de salmiaksmaak. Richard Otto: 'Nadeel van dit kauwgummerk was wel dat de smaak al snel uit de kauwgom was. En door de grote hoeveelheid sorbitol kregen veel mensen darmklachten. Toen Sportlife met de handige verpakking en betere kauwgum op de markt kwam was het ook snel gedaan met de het merk.'

Een eerste herlancering van BenBits volgde ergens in de jaren negentig als supersoftgum in twee smaken (salmiak en peppermint). In 2012 maakte het merk een tweede comeback als suikervrije pepermunt naast de kauwgum. Deze herlancering bij de Plus-markten verliep teleurstellend. Ondanks de smaakgarantie moesten de consumenten er weinig van weten. In 2014 werd BenBits opnieuw uit de markt gehaald. Nu is het merk voor de derde keer op de markt gebracht door het participatiebedrijf Nederlands Merkgoed.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden