Geldvraag Online winkelen

Ben ik opgelicht bij het webwinkelen?

Ik heb iets besteld via de website grootwinkelen.com en betaald met mijn creditcard. Nu wordt er ineens via de creditcard 49 euro afgeboekt voor een lidmaatschap. Kan dat zomaar? Of ben ik opgelicht?

Beeld ANP XTRA

Via www.politie.nl en diverse andere websites kunt u opzoeken of een bepaalde aanbieder bekendstaat als oplichter. Ik kan deze aanbieder daar niet vinden en ook googelen op grootwinkelen.com levert niets op.

Als ik die website zelf bekijk, rijzen mijn schaarse haren mij te berge. In de algemene voorwaarden staat dat kopers gratis een lidmaatschap krijgen van zeven dagen dat daarna wordt omgezet in een lidmaatschap van 49 euro. Dat lidmaatschapsgeld wordt iedere maand opnieuw geïnd totdat de klant het zelf opzegt.

Als tegenprestatie kunnen klanten goedkoop producten bestellen en gratis thuisgestuurd krijgen. Uit een kleine steekproef concludeer ik dat de prijzen niet bijzonder laag zijn.

Verder blijkt de website eigendom te zijn van een Brits bedrijf dat niet te vinden is in onze Kamer van Koophandel. Er staat een Amsterdams adres vermeld zonder telefoonnummer. Dat adres behoort toe aan een verhuurbedrijf dat zich vooral richt op kleine ondernemers.

Als ik iets probeer te bestellen, zie ik nergens waarschuwingen voor een lidmaatschap. Er staat wel vermeld dat er sprake is van ‘14 dagen recht op retour’. Die link werkt echter niet en er is nergens een serieuze uitleg te vinden van het herroepingsrecht dat consumenten bij aankopen online hebben.

Er staan ook rare woorden bij het winkelmandje, zoals ‘oversigt’ in plaats van overzicht. Genoeg rode vlaggen om de site aan te merken als verdacht.

U heeft op mijn verzoek contact opgenomen met uw creditcardmaatschappij en met Consuwijzer, meldpunt en website van de Autoriteit Consument & Markt. Uw creditcardmaatschappij vertelde u dat de afboeking voor het lidmaatschap niet ongedaan kan worden gemaakt.

Dat is onjuiste informatie. Je kunt een betaling via de creditcard betwisten en via de zogenoemde chargeback-regeling terugkrijgen. De ondernemer moet dan aantonen dat de klant toestemming gegeven heeft voor de afboeking. Volgens mij heeft u niet ingestemd met het doorlopende lidmaatschap.

Een recente uitspraak van het Klachteninstituut Financiële Informatie (Kifid, 2018-659) laat zien hoe dit werkt. De klant had twee keer 3,99 euro betaald aan een webwinkel voor een abonnement dat recht gaf op gratis verzending. In de voorwaarden van de creditcard van ICS stond: ‘Als met uw card een bestelling is gedaan via internet waarvoor u geen toestemming heeft gegeven of als er een onjuist bedrag in rekening is gebracht, betalen wij het betreffende bedrag aan u terug.’

ICS kon niet bewijzen dat de klant hiervoor toestemming had gegeven, maar keerde bij wijze van coulance 7,98 euro uit. De klant pikte dit niet. Niks coulance. Hij boekte de 7,98 terug en diende een klacht in bij het Kifid. Een half jaar later kreeg hij gelijk van Kifid, waardoor zijn recht op 7,98 euro officieel werd erkend. Dit soort consumenten verdient respect. Het gaat niet om het bedrag, maar om recht en onrecht. Van jezelf en van vele anderen.

Reinout van der Heijden is hoofdredacteur van de GeldgidsOok een vraag aan Reinout? Geldvraag@volkskrant.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden