Bellen vast naar mobiel goedkoper

Bellen van een vaste naar een mobiele telefoon wordt de komende jaren fors goedkoper. De Opta, toezichthouder op de Nederlandse telefoniemarkt, heeft bepaald dat de prijs daarvoor in 2008 30 tot 40 procent lager moet zijn dan nu....

Van onze verslaggever Pieter Klok

Alle mobiele telefoonbedrijven maken volgens de Opta misbruik van hun monopoliepositie bij het doorschakelen van telefoontjes. Als iemand van een vaste lijn van KPN naar een mobiele telefoon belt, betaalt KPN een vast bedrag aan het telecombedrijf van de gebelde. Die kan in principe alles vragen wat hij wil, omdat KPN geen alternatief heeft.

De Opta vindt dat alle mobiele telefoonbedrijven een te hoog tarief rekenen. Tot voor kort kon de toezichthouder daar weinig tegen doen. Sinds de komst van de nieuwe Telecomwet in mei 2004 heeft de Opta meer volmachten.

Voor de betrokken telecombedrijven is de uitspraak geen verrassing. 'We hadden als telecombedrijven onderling al afgesproken de tarieven te verlagen', zegt een KPN-woordvoerder. 'Op 1 december zouden we van 13 naar 11 cent per minuut gaan. De Opta wil nu dat we onze tarieven verder verlagen. Dat kost ons geld, maar we zijn niet geschokt.'

De Opta wil dat de telecombedrijven in 2008 niet meer rekenen dan 8 cent per minuut. Een snellere verlaging van de tarieven is niet verantwoord, vindt de Opta. 'Nieuwe toetreders hebben nog niet genoeg financiële weerstand', zegt een woordvoerder.

Nu lopen de tarieven per bedrijf uiteen. De grootste marktpartijen, KPN en Vodafone, rekenen 13 cent per minuut, de kleinere partijen Telfort, T-Mobile en Orange rekenen 15 cent.

In 2008 moet dit onderscheid tussen kleine en grote partijen zijn verdwenen, vindt de Opta. Iedereen wordt voortaan gelijk behandeld. Tot nu toe heeft KPN een aparte status: als bedrijf 'met een aanzienlijke marktmacht' wordt het extra in de gaten gehouden door de Opta. KPN moet onder meer toestaan dat andere bedrijven, zoals Debitel, grote hoeveelheden belminuten inkopen om die vervolgens onder eigen naam door te verkopen. In de toekomst mag KPN zulke bedrijven weigeren.

'We zijn heel tevreden', zegt de KPN-woordvoerder. 'Andere bedrijven mochten hogere tarieven vragen, omdat ze kort in de markt waren. In de toekomst geldt: gelijke monniken, gelijke kappen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden