Bellen is slechts bijzaak op de nieuwe gsm

In Cannes is afgelopen week de grootste handelsbeurs voor mobiele telefonie gehouden. De sector verwacht veel van videobeelden en muziek op de derde generatie gsm's....

Igel heeft enig recht van spreken. Als baas van het telecombedrijf TeliaSonera bedient hij twaalf miljoen mobiel bellende Zweden, Finnen, Noren, Denen, Litouwers en Letten. Elke keer dat die er niet in slagen met hun gsm een foto te versturen, verliest het belbedrijf van de rijzige, 53-jarige Zweed inkomsten. Het gewone belverkeer neemt niet toe; TeliaSonera moet het hebben van nieuwe diensten.

Igels harde woorden vielen in Cannes, waar de afgelopen week tegen de veertigduizend branchegenoten samendromden voor de jaarlijkse toogdagen van de mobiele-belindustrie. Het 3GSM World Congres is dé plek waar de sector zijn nieuwste waren uitvent.

Wat de baas van TeliaSonera betreft, mag de rem op al die flitsende ontwikkelingen. In Cannes stelde Igel dat zijn bedrijf twee jaar geleden stopte met zoeken naar een killer app, een 'knaller' waardoor de klant gretiger gaat bellen. In plaats daarvan kiest Igel voor eenvoud. 'Het moet vooral wérken.'

Die boodschap zal de gesprekspartners van de Zweed in Cannes zwaar zijn gevallen. Igel deelde het podium met de bazen van twee van de grootste producenten van mobieltjes. Dat zijn Ed Zander, net een jaar aan het roer van het Amerikaanse Motorola, en Miles Flint, de Brit die sinds zes maanden aan het hoofd staat van de Japans-Zweedse joint venture Sony Ericsson. Zij hebben alle belang bij nieuwe grappen, die klanten verlokken tot de aanschaf van een nieuwe gsm.

Zander kan nog wel begrip opbrengen voor het leed van Igels fotograferende bellers. De Amerikaan trekt parallellen met de computerindustrie, waarin hij decennia doorbracht voor hij bij Motorola binnenstapte. De pc heeft lang moeten wachten voordat de gewone sterveling met hem kon omgaan. Dat geldt ook voor Zanders nieuwe werkterrein: 'We moeten de complexiteit uit de industrie halen.'

Flint van Sony Ericsson geeft zich echter niet zomaar gewonnen. De nieuwe generatie leert razendsnel. 'Als ik een nieuw toestel aan mijn 13-jarige dochter geef, is ze er binnen mum van tijd wegwijs op.'

Helaas voor Flint, Zander en Igel zijn het niet de 13-jarigen die de dienst uitmaken. Recent onderzoek in Groot-Brittannië wijst uit dat eenderde van de mobiele bellers zichzelf als een 'technofoob' beschouwt, die weinig opheeft met de geavanceerder mogelijkheiden van de gsm, zoals de multimedia message - de opgevoerde versie van de simpele sms. 11 Procent vindt zichzelf slim genoeg om met zijn toestel een boodschap met foto te versturen. Het Verenigd Koninkrijk telde in 2004 tegen de 7,5 miljoen met camera uitgeruste toestellen.

In Cannes werd luidkeels de dageraad aangekondigd van 3G, de derde generatie in mobiele telefonie. 3G (in Nederland ook wel bekend als umts) maakt gebruik van snellere verbindingen. Dat maakt video-conferencing mogelijk - bellers horen elkaar niet alleen, maar zien elkaar ook op de kleine schermen van hun toestellen.

'Dat gaat heel groot worden', denkt Erwin van der Valk, product manager voor de Benelux van het Zuid-Koreaanse elektronicaconcern Samsung. Maar of videotelefonie dit jaar al geld in het laatje brengt, kan hij niet zeggen. Van der Valk: 'Dat hangt af van de temperatuur in de markt.'

Die bevindt zich, getuige een ander Brits onderzoek, nog rond het vriespunt. Amper 4 procent van de consumenten overweegt dit jaar zijn huidige gsm in te ruilen voor een toestel dat geschikt is voor 3G. Als ze al niet worden afgeschrikt door technische hobbels, trekken ze wel hun neus op voor de complexe tarieven die telecomaanbieders hanteren.

De ervaringen van de afgelopen twee jaar met 3G bieden weinig houvast. De focus lag vooral op de zakelijke markt. Daar werd de breedbandtechnologie amper gebruikt in mobiele telefoons, maar vooral om draadloos te kunnen internetten met een laptop.

'Muziek' was dit jaar een andere, veelgehoorde kreet in Cannes. Aangestoken door het succes van de iPod, Apple's draagbare jukebox, introduceren fabrikanten mobieltjes die digitale muziek ten gehore brengen. Waarom zouden consumenten nog een aparte muziekspeler meenemen als ze ook met hun gsm naar hun favoriete deuntjes kunnen luisteren?

Een probleem daarbij is dat alle fabrikanten hun eigen software gebruiken om een gsm muziek te laten afspelen. Daarmee voegen ze een nieuw hoofdstuk toe aan de nachtmerrie van Anders Igel.

In Cannes waren de eerste geluiden te horen die erop wijzen dat de gsm-fabrikanten die hindernis zo snel mogelijk willen slechten. Zo baarde Nokia, de Finse marktleider in gsm's, opzien door een akkoord te sluiten met aartsvijand Microsoft. Beide fabrikanten leveren software voor 'slimme' mobiele telefoons. Dankzij de overeenkomst kunnen bezitters van een Nokia-toestel straks toch muziek afspelen die is gegoten in het Windows Media-jasje van de Amerikaanse softwarereus.

Het is niet de enige concessie die Nokia doet om zijn afzetmarkt te vergroten. Zo was het belbedrijven als Vodafone en KPN niet gegund hun eigen logo te plaatsen op een Nokia-mobiel dat ze aan hun abonnees geven. Dat principe hebben de Finnen verlaten. Bestuurder Olli-Pekka Kallasvuo: 'We hebben meer dan ooit ons oor te luisteren gelegd in de industrie.'

In Stockholm zal Anders Igel een stuk geruster slapen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden