‘Belgische autobouw heeft wél toekomst’

Het massaontslag bij Volkswagen is het zoveelste drama voor de Belgische autoindustrie. Toch heeft die branche toekomst, aldus Wilson De Pril van technologiekoepel Agoria....

In 1997 vertrok Renault uit Vilvoorde. In 2003 ontsloeg Ford in Genk drieduizend man. Deze week volgde het ontslag van bijna vierduizend werknemers bij Volkswagen in Vorst en doken geruchten op over saneringen bij GM (Opel) in Antwerpen. Toch zijn er ook nieuwe kansen voor de Belgische autofabrieken, zegt Wilson De Pril, directeur-generaal van de Vlaamse tak van Agoria, de federatie van de technologische industrie.

‘Natuurlijk is het een groot drama bij VW. Het was te vrezen dat de fabriek de bouw van bijna 200 duizend Golfs zou verliezen, maar we hoopten dat er tegelijk een nieuw type werd toegewezen. Nu is de fabriek alleen zeker van de bouw van 10.000 Polo’s. Om rendabel te zijn, moet je toch 200 duizend auto’s maken. Dat mag wat lager uitvallen, maar zo zing je het niet lang uit.’

Ford Genk kreeg in 2003 wel vrij snel een alternatief.

‘De bouw van de Transit ging toen naar Turkije en de productie van de Mondeo werd gestaakt. Daar kwamen de Galaxy, de S-Max en later de nieuwe Mondeo voor terug. Zulke toekomstgerichte investeringen heeft Volkswagen ook nodig.’

De vakbonden zeggen dat VW Vorst goedkoper werkt dan de Duitse fabrieken. Klopt dat?

‘Dat was een tijdje zo, mede dankzij de verlaagde loonlasten op ploegendiensten die stapsgewijs wordt ingevoerd. Maar inmiddels wordt in de Duitse fabrieken vijf uur per week langer gewerkt zonder extra loon, dus halen zij ons weer in. Ook is energie in België duurder: de markt is geliberaliseerd, maar functioneert nog niet. Ook zijn de overheidsheffingen op energie hoog. Zo goed doen we het dus ook weer niet. En dan vergelijk ik ons nog niet eens met China.’

Dus dreigen meer ontslagen?

‘Bij de constructeurs zullen nog wel banen verloren gaan, maar bij gespecialiseerde toeleveranciers kan tegelijk de groei zitten. We zoeken daarom ook samenwerking in Zuid-Nederland. Denk aan TNO, de makers van micro-elektronica in Eindhoven en de technische universiteiten.’

Heeft sector wel toekomst?

‘Bij de autofabricage zitten de concurrenten in je eigen concern, dus je moet je troeven kennen. De Belgische assemblagefabrieken gaan niet over productinnovatie en marketing. Wel zijn we goed in procesinnovatie. Zo kan Volvo in Gent op twee platforms vier modellen tegelijk produceren.

‘Onze kracht ligt in kleinere series van modellen die technologisch moeilijker te maken zijn. Modellen met wellicht een kortere levensduur, maar die exact volgens de wensen van de klant worden geleverd. Laat de grotere Duitse fabrieken maar de massa produceren.

‘Ook moeten we ons toeleggen op de nieuwe generatie auto’s, zoals hybrides met een brandstofcel of elektromotor. Of op wagens die niet alleen van staal zijn, maar van combinaties met staal, aluminium, kunststof en composieten.’

U kunt voor die plannen rekenen op forse overheidssteun. Maar VW Vorst kreeg dit jaar 40 miljoen euro steun en toch gaat de productie naar Duitsland.

‘Had de overheid niets gedaan, dan werd er al lang geen auto meer gebouwd in België. En tja, helaas denkt de VW-top niet alleen bedrijfseconomisch: er spelen ook semi-politieke overwegingen.’

De mensen in Vorst hebben nu niets aan uw optimisme over de langere termijn.

‘Ik wil de pil niet vergulden, het drama is groot. Anderzijds staan ondernemingen te springen om technologisch geschoold personeel. Ik hoorde dat Volvo Trucks, bouwbedrijven en de spoorwegen azen op arbeiders van VW. Ook na de sluiting van Renault in 1997 en het faillissement van luchtvaartmaatschappij Sabena in 2001 vonden veel mensen ander werk.’

De gemiddelde werknemer van VW is 46 en werkt er twintig jaar. Zit men op hen te wachten?

‘Al zóu men liever iemand van 25 aannemen. Als de nood hoog is, dan is een bedrijf blij met iedereen die ze kan krijgen.’

Wordt het massaontslag bij VW net zo’n nationaal trauma als de sluiting van Renault?

‘Toen werden heel wat flaters begaan. Zo werd de pers sneller ingelicht dan de bonden. Sindsdien bepaalt de wet-Renault hoe een massaontslag verloopt: welk overleg nodig is, welke begeleiding er komt, hoe je bepaalt wie mag blijven en wie moet vertrekken. Bij Renault liep dat stroef, maar VW volgt de juiste procedures.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden