Nieuws Supermarktoorlog

België verbiedt 3 halen, 1 betalen-acties van Albert Heijn

De gigantische prijzenstunt, 1 + 2 gratis, die Albert Heijn begin februari in België hield, is in strijd met de Belgische wet. Minister Kris Peeters (Werk, Economie en Consumenten) verbiedt verdere soortgelijke acties. Verkoop met verlies is in België namelijk niet toegestaan. 

Prijzenstunt van Albert Heijn in België. Beeld Rebecca Fertinel

De Belgische minister Peeters gaf de Economische Inspectie in februari de opdracht om uit te zoeken of de prijzenstunt van Albert Heijn in strijd was met de Belgische wet over verkoop met verlies. Nu het antwoord op die vraag bevestigend blijkt, wordt Albert Heijns actie verboden. De Inspectie moet nog beslissen of zij de supermarktketen een schikkingsvoorstel zal doen of de zaak voor de rechter brengt.

Jammer voor consumenten, maar goed nieuws voor Belgische supermarkten. Minister Peeters: ‘Lage prijzen zijn goed voor de consument, maar met te lage prijzen concurreren grote bedrijven zoals Albert Heijn het midden- en kleinbedrijf weg.’ Vooral onafhankelijke supermarkten zouden de prijzenoorlog die Albert Heijn is gestart niet overleven. Buurtsuper.be, de organisatie van zelfstandige supermarkten, gaf vorige maand al aan zich ernstig zorgen te maken. ‘De Nederlandse multinational gebruikt deze destructieve strategie om zo snel als mogelijk marktaandeel te verwerven’, schreef zij op haar website.

Gesprek met de minister
De Belgische minister heeft Albert Heijn uitgenodigd voor een gesprek, dat op korte termijn zal plaatsvinden. Een woordvoerder van het ministerie: ‘Het gesprek gaat over de toekomst van Albert Heijn in België. We willen in een goede verstandhouding verder werken en zorgen dat dit soort situaties niet meer voorkomen.’ De woordvoerder van Albert Heijn België geeft aan dat ze tot die tijd geen inhoudelijke uitspraken doet over de zaak. 

Albert Heijn opende in 2011 haar eerste filiaal in Vlaanderen. Daar concurreert zij vooral met koopjesjager Colruyt, die een laagste-prijsgarantie biedt. Volgens de Belgische retailkenner Jorg Snoeck begon Albert Heijn het prijzencircus in februari om haar marktaandeel te vergroten en daarmee Jumbo voor te zijn. Die Nederlandse concurrent kondigde kort daarvoor aan ook winkels te openen in België. 

Met ‘Hollandse prijzen’ trekt Albert Heijn in België klanten

Albert Heijn kondigde in januari aan het aantal vestigingen – nu 42 – te verdubbelen en begon tegelijkertijd de 1 + 2 gratis-actie. Verslaggever Remco Andersen beschreef Albert Heijns strategie en de reacties die zij uitlokte. Klanten blij, concurrenten boos: ‘Deze race naar de bodem schaadt de hele economie.’  

Ook in de supermarkt wil de klant iets ‘beleven’

In Nederland vrezen supermarktketens vooral dat hun klanten straks alleen nog via de iPad bestellen, en halen daarom van alles uit de kast om te zorgen dat een bezoek aan de supermarkt ‘een beleving’ wordt. Koks aan het bakken en speciale schermpjes voor de bezorging van boodschappen: in de supermarkt van de toekomst moet de consument vooral geïnspireerd worden.

Albert Heijn stapt in warme maaltijdbezorging

Fietskoeriers met een pizza, een MacMenu en een warme Allerhande-maaltijd in de rugzak. Sinds januari bezorgt Albert Heijn vanuit een Amsterdamse keuken warme maaltijden, bij succes volgen andere plaatsen. ‘De consument verandert; wij zien maaltijdbezorging nu als een verlengstuk van Albert Heijn.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden