Belgen gelaten onder zoveelste overname: Delhaize kon niet anders

Opnieuw geeft België een kroonjuweel uit handen. Opnieuw wordt een groot en traditierijk Belgisch bedrijf opgeslorpt door een buitenlandse concurrent.

De persconferentie naar aanleiding van de fusie tussen supermarktketens Delhaize Group (Belgie) en Ahold (Nederland). Beeld anp

De Vlaamse zakenkrant De Tijd windt er woensdag geen doekjes om: na ondermeer de Fortisbank en energiebedrijf Electrabel, allebei in Franse handen, verliest België nu zijn roemrijke supermarkt Delhaize aan een Nederlandse kruidenier.

De deal tussen Delhaize en Ahold mag voorgesteld worden als een fusie van gelijken, de Belgen weten wel beter. Ahold levert de nieuwe CEO, krijgt 61 procent van de aandelen en het nieuwe hoofdkantoor komt in Nederland. 'Ahold-Delhaize dus', tweette De Tijd-hoofdredacteur Isabel Albers sceptisch over de fusienaam. 'Benieuwd hoe lang het tweede deel van die naam overeind blijft.'

Gevolgen

Wat betekent de fusie tussen Delhaize en Ahold voor oor de klant, de concurrent, de topman en de leverancier? De gevolgen op een rijtje. (+)

Bourgondisch

Als geen ander belichaamt Delhaize, in 1867 opgericht door de broers Jules en Auguste Delhaize, de Bourgondische eetcultuur van België. Je kunt er levende kreeft en verse garnalen krijgen, twintig soorten olijfolie, en een enorm scala aan bier en wijn. Maar dat het meer calvinistische Ahold nu de touwtjes in handen krijgt, daar wordt in België eerder gelaten op gereageerd.

Zelfs de vakbonden, normaal de eersten om op de barricades te springen, reageerden woensdag rustig. Na een bijzondere ondernemingsraad, waarop de directie van Delhaize beloofde niet aan de werkgelegenheid en de arbeidsvoorwaarden te raken, zeiden de vakbonden 'redelijk gerustgesteld' te zijn. 'Al moeten we op de lange termijn waakzaam blijven', zeiden ze ook. Vooral de distributie, in Nederland veel goedkoper en flexibeler dan in België, komt op termijn waarschijnlijk over de grens.

Realistisch

De Belgen zijn vooral realistisch, denkt Jorg Snoeck, hoofdredacteur van het Belgische vakblad RetailDetail. Delhaize liet de afgelopen jaren veel steken laten vallen: de supermarktketen aarzelde te lang om in de kosten te snijden, miste de boot van de online verkoop en verkeert nu in zwaar weer. Een fusie met Ahold, sterk in efficiëntie en digitalisering, is misschien de minst slechte oplossing.

Want Ahold mag de baas worden, de Belgen tellen ook hun zegeningen. Hun supermarkt Delhaize wordt niet door Albert Heijn vervangen, en de gewaardeerde Delhaizetopman Frans Muller krijgt een belangrijke rol. En wie weet, wordt het Bourgondische Delhaize door de grotere aankoopvolumes van de fusiegroep ook net iets goedkoper voor de Belgische consument.

'Delhaize was gedoemd zich aan te passen aan de realiteit', zegt Snoeck. 'Als Delhaize niet met Ahold in zee was gegaan, dan hadden de Nederlanders Albert Heijn verder uitgebouwd in België. Nu zit Delhaize in een grote groep met een stevige oorlogskas.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden