Beleveniseconomie maakt kopen tot ervaringssafari

Inmiddels ook aanhanger geworden van de Nieuwe Economie? Oude koek! De handel in goederen is 'uit', maar de handel in diensten is ook alweer achterhaald - door de handel in ervaringen....

Dat schrijft het blad Feestelijk Zakendoen op gezag van Joseph Pine en James Gilmore. Zij schreven het boek The Experience Economy: work is a theatre & every business is a stage. De moderne technologie, gecombineerd met gedetailleerde kennis van de klant, verandert de aard van wat bedrijven willen verkopen en van wat klanten willen kopen.

Voor Peter Wybenga van Marketing Events zijn de beweringen in het boek gesneden koek. 'Als de producten en diensten goed zijn, dan kun je er nog een schepje bovenop doen en daar een ervaring omheen bouwen.' Zoals Albert Heijn doet. 'Ze verkopen niet langer levensmiddelen, nee, ze kijken naar het eindeffect, de ervaring bij de consument.'

Uiteraard kan de evenementenbranche aansluiten bij de nieuwe beleveniseconomie. Die moet 'een belevenis creëren met een specifiek communicatiedoel voor ogen', orakelt Wybenga. Zijn bedrijf bedacht daarvoor de term mind motion marketing, omdat beleveniscommunicatie slecht bekt in het buitenland.

Communiceren valt overigens nog niet mee voor de evenementenbranche. 'De diepgang van evenementenbureaus is vaak heel beperkt. De evenementenbranche is gericht op eten, drinken en artiesten. Ze zijn niet bezig met datgene waar we hier over praten.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden