Beleggers verdringen zich bij banktelefoon

De beursorderlijnen van de banken kunnen de toestroom van nieuwe beleggers niet meer aan. De VEB Bottom Line - een speciale beleggingslijn van de Bank Labouchere en de Vereniging van Effectenbezitters - neemt voorlopig zelfs geen nieuwe beleggers meer aan....

Van onze verslaggevers

AMSTERDAM

Bij de Beursorderlijn van de Postbank loopt de wachttijd voor beleggers die effecten willen kopen of verkopen, weer zo lang op dat de Postbank het personeelsbestand met een kwart wil uitbreiden.

Labouchere en de VEB vinden lange wachttijden onwenselijk, omdat hierdoor de service aan de beleggers vermindert. De bank zegt overigens niet met personeelstekorten te kampen te hebben. 'Het is een automatiseringsprobleem', aldus directeur J. Streppel.

'We moeten het aantal lijnen opnieuw uitbreiden. Tot die tijd openen we liever geen nieuwe rekeningen meer dan dat we de service aan de bestaande klanten verslechteren', zegt hij. Volgens Streppel is het aantal lijnen eerder al verdubbeld van 48 naar 96. 'Er zijn nu vijfduizend beleggers die een rekening hebben bij de VEB Bottom Line. Dat aantal is niet alleen hoger dan we dachten bij de opening van de lijn. Maar de beleggers zijn ook zeer actief. Het aantal transacties bedroeg vorig jaar 400 duizend. Dat is twintig per belegger. Ik denk dat geen bank zulke actieve beleggers heeft.' Naar schatting zal het nog twee à drie weken duren eer beleggers een nieuwe Bottom Line-rekening kunnen openen.

De Postbank wil het personeelsbestand bij de eigen Beursorderlijn met een kwart gaan uitbreiden, omdat de wachttijden voor beleggers steeds verder oplopen. Een woordvoerder van de Postbank zegt niet te kunnen zeggen hoe lang de gemiddelde wachttijd bij de Beursorderlijn nu is, maar hij erkent dat er tijdens de piekuren ('s morgens bij de opening van de beurs en tijdens de lunch) structureel problemen zijn om de klanten snel te kunnen helpen.

De Postbank wil uit concurrentie-overwegingen niet zeggen hoeveel mensen nu bij de Beursorderlijn werken. 'Snel uitbreiden kan niet. De mensen achter de telefoon moeten eerst een opleiding krijgen' aldus een woordvoerder.

De spectaculair gestegen belangstelling voor beleggen wordt veroorzaakt door de steeds maar stijgende koersen op de effectenbeurs. Dit jaar zijn de aandelen al met bijna 20 procent gestegen, nadat ze vorig jaar 33 procent duurder zijn geworden. Opvallend was overigens dat de Rabobank onlangs meldde dat bij haar cliënten de belangste:lling voor beleggen afneemt. Veel Rabo-rekeninghouders zetten hun geld juist weer op een spaarrekening.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden