Beleggers : Unilever betaalt te hoge prijs voor groei

Unilever ging donderdag, na de presentatie van de cijfers over het vierde kwartaal, flink onderuit op de beurs. Het aandeel leverde 4,9 procent in.

Beleggers vonden de groei van de omzet uit verkopen tegenvallen. Die steeg maar 1,8 procent, veel minder dan de 3,4 procent groei die in het derde kwartaal werd gerealiseerd. Bovendien is die volumestijging naar de smaak van beleggers teveel ‘gekocht’ met prijsverlagingen en een forse verhoging van het reclamebudget.

De waarschuwing van bestuursvoorzitter Paul Polman dat Unilever ook in 2010 alles uit kast moet halen vanwege de recessie en de zware concurrentie op de markten voor voedingsmiddelen en verzorgingsproducten, stelde de aandeelhouders ook niet bepaald gerust. Wel verkocht het concern in het vierde kwartaal 5 procent meer door de prijzen met gemiddeld 3,1 procent te verlagen en 2,4 procentpunt meer uit te geven aan reclame.

Ondanks de negatieve factoren nam de bruto winstmarge in het laatste kwartaal met 1 procentpunt toe, mede dankzij 1,4 miljard euro aan bezuinigingen. Ook de daling van de grondstofprijzen hielp een handje. De netto kwartaalwinst kwam uit op 831 miljoen euro, meer dan waarop analisten hadden gerekend.

Over heel 2009 maakte Unilever 3,7 miljard euro winst, 31 procent minder dan 2008. Vooral in de eerste maanden van 2009 hielden de consumenten de hand op knip en gaven zij de voorkeur aan goedkopere alternatieven, zoals huismerken, in plaats van de merkartikelen van Unilever.

Polman kondigde een jaar geleden bij zijn aantreden een ingrijpende strategiewijziging aan. Unilever zou voortaan de nadruk leggen op volumegroei in plaats van winstgroei. Die koerswijziging werpt duidelijk vruchten af. De verkoopvolumes zijn al drie kwartalen op rij gestegen, terwijl die daarvoor nog twee kwartalen achtereen waren gedaald. Unilever boekte in de pre-Polman jaren extra winst door de prijzen fors te verhogen, maar qua omzetgroei raakte het Brits-Nederlandse concern daardoor achterop bij zijn grootste concurrenten Nestlé en Procter & Gamble.

Polman heeft vorig jaar een groot deel van de honderd belangrijkste managers vervangen. In december rekruteerde Polman Jean Marc Huët als nieuwe financieel directeur. Hij is een voormalige Goldman Sachs-bankier die bij Numico in 2003 de overname door Danone organiseerde.

Met Huët als dealmaker aan zijn zijde gaat Polman dit jaar waarschijnlijk weer op overnamepad. Polman wil de omzet in tien jaar verdubbelen en dat kan niet zonder acquisities. Unilever heeft weinig schulden en kan zich dus na de recente aankoop van de verzorgingslijn van Sara Lee nog meer grote overnamen veroorloven.

Unilever in Rotterdam (ANP)
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden