Beleggers straffen omzetdip Ahold af

De koers van het aandeel Ahold is vrijdag fors gedaald na de publicatie van tegenvallende omzetcijfers. Het supermarktconcern gaf de cijfers vroegtijdig vrij - een maand voor bekendmaking van de volledige kwartaalresultaten - in een poging 'meer transparantie' te bieden aan zijn investeerders....

Van onze verslaggever

Op de Europese effectenbeurzen was Ahold de grootste daler, met een koersverlies van meer dan 10 procent.

Ahold zegt dat zijn verkopen de afgelopen drie maanden met 5,8 procent zijn toegenomen tot 16,4 miljard euro. Op eigen kracht - zonder valuta-invloeden - bedroeg de stijging echter maar 1,5 procent. Een jaar terug klom de kwartaalomzet wereldwijd nog autonoom met 6,5 procent.

Beleggers schrokken nog sterker van tegenvallende cijfers in de Verenigde Staten, waar Ahold 60 procent van zijn verdiensten genereert. Dochter U.S. Foodservice boekte een jaar geleden nog een autonome omzetgroei van 9 procent. In het derde kwartaal werd een daling van 6,1 procent genoteerd in de leveringen aan grootverbruikers als de horeca, ziekenhuizen en kantines. Overnames meegerekend steeg de omzet wel, met 43,3 procent naar 4 miljard euro.

Ahold zegt met de vroegtijdige bekendmaking van de omzetten de markt meer inzicht te willen geven in het reilen en zeilen van het concern. 'Het wordt in de retail meer en meer een gebruik om deze cijfers eerder vrij te geven', aldus een woordvoerder. Voortaan zal Ahold elk kwartaal inzicht geven in de omzetten van haar belangrijkste markten per regio.

De woordvoerder ontkent dat publicatie verband zou houden met een blunder van topman Cees van der Hoeven. Die zou een week geleden tegenover analisten in New York te loslippig zijn geweest. Ahold spreekt dat tegen: 'Er is na die bijeenkomst een getal gaan rondzingen. Maar dat staat hier volkomen buiten.'

De koersval van 10 procent op de Europese beurzen betekent dat het aandeel Ahold dit jaar al meer dan 60 procent van zijn waarde heeft verloren. Een sterke daling deed zich voor in het tweede kwartaal, toen het concern voor het eerst sinds 1973 rode cijfers schreef. Het nettoverlies bedroeg 197,5 miljoen euro. Dat werd vooral in de hand gewerkt door problemen met zijn supermarkten in Latijns-Amerika.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden