Beleggers gokken op koersval Airfrance-KLM

Grote hedgefondsen verwachten geld te verdienen aan een daling van het aandeel Air France-KLM. Uit cijfers van de toezichthouders blijkt dat meer dan eentiende van de aandelen daarvoor is aangekocht.

De Franse topmannen van Air France-KLM, De Juniac en Gagey. Beeld ANP
De Franse topmannen van Air France-KLM, De Juniac en Gagey.Beeld ANP

Niet Imtech was de afgelopen maanden het bedrijf waartegen werd gespeculeerd op de Amsterdamse beurs. Veel meer zetten de speculanten hun geld op koersdalingen van SBM Offshore, Fugro en vooral: Air France-KLM.

Imtech leek het ideale doelwit van speculatie op koersdalingen. Het aandeel verloor in een jaar 98 procent van zijn waarde. Maar op die enorme koersval is betrekkelijk weinig gespeculeerd. Veel meer handelaars richtten hun pijlen op Air France-KLM. Op dit moment is de speculatie tegen de luchtvaartmaatschappij net zo omvangrijk als bij Imtech op het hoogtepunt in 2013.

Speculanten die een koersdaling verwachten, 'gaan short'. Dat wil zeggen: ze verkopen aandelen die ze nog niet hebben en moeten die weken of maanden later leveren. Tegen de tijd dat ze de stukken moeten leveren, hopen ze de aandelen tegen een gedaalde koers te kunnen kopen. De meeste shortgangers zijn grote hedgefondsen.

Grote hoeveelheden

Het gaat om grote hoeveelheden. In totaal is al 11,76 procent van alle uitstaande aandelen van Air France KLM betrokken in een shortpositie. Tweede op de ranglijst is SBM offshore, het bedrijf dat wordt geteisterd door dalende olieprijzen en een Braziliaanse fraude-affaire. Ook in Fugro (offshore), Gemalto (digitale beveiliging) en Aperam (roestvrij staal) zitten veel shortgangers. In Imtech niet zo gek veel: 5,97 procent van het aandelenkapitaal. In de zomer van 2013 bereikte de speculatie tegen Imtech haar hoogtepunt: 12 procent van de aandelen zat in shortposities, blijkt uit de website Shortsell.nl, die de officiële meldingen bij toezichthouders bijhoudt.

Dat er zulke grote shortposities zijn, betekent niet per definitie dat de speculanten grote koersdalingen verwachten, zegt analist Maarten Bakker van ABN Amro. 'Daar is bij Air France-KLM niet zo veel reden voor. Er is ook een andere verklaring denkbaar: pair trading.'

Pair trading is een minder riskante manier van speculeren op zwakke prestaties van een beursgenoteerd bedrijf. De speculant kijkt van een bepaalde categorie bedrijven, bijvoorbeeld luchtvaartmaatschappijen, welke de grootste problemen heeft en welke de minste. Vervolgens gaat hij 'short' in het bedrijf met de grootste problemen, en 'long' in het bedrijf met de minste problemen ('long gaan' is het omgekeerde van short gaan: speculeren op een koersstijging).

null Beeld anp
Beeld anp

Marshall Wace

Voor speculanten is dat veel minder riskant. Mocht zich een gebeurtenis voordoen waarvan alle luchtvaartmaatschappijen in Europa (of de wereld) profiteren, bijvoorbeeld omdat onverhoeds vrede uitbreekt in het Midden-Oosten, dan zullen de pair traders waarschijnlijk toch geld verdienen. Ook in die omstandigheden, is hun theorie, zal Air France-KLM het minder doen dan concurrenten als Lufthansa of Easyjet.

De grootste speculant tegen Air France-KLM is het Britse hedgefonds Marshall Wace, een van de grootste hedgefondsen van Europa, met een geïnvesteerd vermogen van rond 14 miljard euro. Het bedrijf werd twintig jaar geleden opgericht door Paul Marshall (de vader van Winston Marshall van de band Mumford & Sons) en Ian Wace. Het fonds is volgens zijn website gespecialiseerd in 'wereldwijde long/short posities', ofwel pair trading. Het bedrijf zou bijvoorbeeld 27 miljoen dollar (25 miljoen euro) hebben verdiend bij speculatie tegen de Portugese bank Espirito Santo, die in 2014 gered moest worden door de Portugese staat.

De Portugese bank Espirito Santo, Beeld anp
De Portugese bank Espirito Santo,Beeld anp

Marshall Wace (inclusief Marshall Wace Asia) heeft een shortpositie van 3,16 procent in Air France-KLM. Blackroch heeft een positie van 1,65 procent. De afgelopen weken heeft de Hongkongse investeringsmaatschappij Tybourne zich op de luchtvaartmaatschappij gestort. Tybourne heeft in korte tijd shortposities opgebouwd van 1,1 procent in Air France-KLM. De shortposities moeten worden gemeld bij de nationale toezichthouder, in Nederland de AFM. Omdat Air France-KLM een Franse vennootschap is, moeten de posities in dat bedrijf gemeld worden bij de Franse toezichthouder, AMF.

De speculatie tegen Air France-KLM is door de grote hoeveelheid overduidelijk. Er zijn ook shortposities bij andere luchtvaartmaatschappijen, maar die zijn heel klein. Bij British Airways bijvoorbeeld: 0,6 procent. Easyjet: 0,36 procent. Lufthansa: 4,4 procent.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden