Bekende producent van modeltreinen slankt af

Hornby Railways, de fameuze producent van modeltreinen, zet het mes in de organisatie en zal tegelijkertijd nieuwe aandelen uitgeven om het eigen vermogen te versterken.

Hornby op een speelgoedbeurs. Het bedrijf bracht in 1920 zijn eerste modeltrein op de markt.Beeld Hollandse Hoogte

Hornby is hiertoe gedwongen door oplopende verliezen. In het laatste boekjaar 2015/16, dat eindigde in maart, liep het verlies op tot 13,5 miljoen pond (17,5 miljoen euro). In het vorige boekjaar was het verlies beperkt tot 200 duizend pond. Oorzaak zijn de tegenvallende verkopen van modelspeelgoed, doordat jongeren vooral voor computerspelletjes kiezen. Tijdens de kerstperiode werd nog redelijk verkocht, maar daarna zakten de verkopen in.

Behalve modeltreinen onder het merk Hornby behoren tot het bedrijf ook merken als Corgi (modelauto's), Airfix (bouwdozen voor onder meer vliegtuigjes) en) en Scalextric (modelsportwagens). Hornby zal het aantal individuele merken met 40 procent verminderen om de kosten terug te dringen. Maar de bekende merken zullen blijven.

Zelfs na deze reorganisatie zal Hornby, dat gevestigd is in Margate (Kent), meer dan 1.400 verschillende producten blijven maken.

Nieuwe aandelen

Hornby zal verder voor 8 miljoen pond aan nieuwe aandelen uitgeven. Deze worden geplaatst tegen een koers van 27 pence (35 eurocent) per stuk, 15 procent onder de beurskoers van 32 pence per stuk. Daarvoor moet echter nog wel toestemming worden verkregen van de bestaande aandeelhouders. Ook zal voor 1,7 miljoen pond op de kosten worden bespaard door saneringen van de operaties overzee.

Het bedrijf werd in 1901 opgericht door Richard Hornby, die patent verwierf voor het op de markt brengen van constructiespeelgoed onder de naam Meccano. In 1920 werd voor het eerst ook een modeltrein op de markt gebracht - een opwindtrein. Nog voor de oorlog werd ook een zogenoemde modelspoortrein Hornby Dublo gelanceerd, die op 12 volt liep.

Na een overname zou Hornby in de jaren tachtig weer geheel zelfstandig worden, maar de belangstelling voor het speelgoed van Hornby loopt al lang terug onder de jonge generatie, die weinig belangstelling meer heeft voor traditioneel modelspeelgoed of bouwdozen. Dat heeft het concern proberen te compenseren door speelgoed op basis van bekende figuren en films te gaan produceren. Zo werden treinmodellen uit de Harry Potter-films op de markt gebracht, net als Thomas de stoomlocomotief.

Rivarossi

In 2004 nam Hornby het Italiaanse spoormodelmerk Rivarossi over, dat ook eigenaar is van merken als Pocher, Lima, Jouef en Arnold. Veel van dat materiaal wordt tegenwoordig in China gemaakt, maar is verliesgevend.

De huidige topman Roger Canham zegt dat het verlies te wijten is aan de introductie van een nieuw softwaresysteem en problemen met de reorganisatie van het Europese bedrijf. De omzet daalde vorig jaar met 4 procent tot 55 miljoen pond. Hornby zal zich nu vooral concentreren op het kernbedrijf in Groot-Brittannië, waarvan de merken vooral bij verzamelaars populair zijn. 'De helft van de merken zorgt voor alle winst', zei hij. De positieve gevolgen van de nieuwe ingrepen moeten al in 2017 merkbaar zijn, waardoor het bedrijf weer winstgevend wordt.

Hornby is ook bezig het verlieslijdende bezoekerscentrum in Margate af te stoten, dat jaarlijks miljoenen liefhebbers van modeltreintjes en auto's trekt. Bij het bezoekerscentrum werken 110 mensen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden