Bedrijven verdienen flink aan vergeten cadeaubon

DEN HAAG - Bedrijven die cadeaubonnen uitgeven, verdienen flink aan consumenten die de bonnen niet inleveren. Het gaat jaarlijks om een bedrag van ongeveer 5 miljoen euro, zo blijkt uit een donderdag gepubliceerd onderzoek van de Consumentenbond.

Foto: ANP.

Consumenten worden opgeroepen om verlopen cadeaubonnen naar de bond op te sturen. De Consumentenbond wil het openstaande bedrag alsnog claimen bij de bedrijven. Elke euro die door actie vrijkomt, wordt geschonken aan een goed doel.

Geldigheidsduur
De uitgever van een cadeaubon mag een geldigheidsduur hanteren van minimaal één jaar. Een bon met uitgiftedatum is wettelijk vijf jaar geldig. Cadeaubonnen zonder vervaldatum of geldigheidsduur zijn volgens de wet onbeperkt geldig.

De Consumentenbond vind dat alle cadeaubonnen onbeperkt geldig moeten zijn. ,,Er is voor de bon betaald, het geld is binnen. Aan de beperkte geldigheid verdienen deze bedrijven geld, doordat consumenten hun bonnen niet op tijd inleveren'', zei Combée.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.