Bedrijven richten Valentijnspijlen steeds vaker op alleenstaanden

.

Gratis eten bij Ikea in Groningen en meteen een nieuwe Tinderprofielfoto laten maken, speeddaten voor 60-plussers met de NS op Rotterdam Centraal of winkelen met een roze mandje bij Jumbo om te laten zien dat je een nieuwe vlam zoekt: voor de eenzame vrijgezel is er vandaag op Valentijnsdag genoeg te doen.

Winkelend publiek kan bij een Jumbo-filiaal in Woerden boodschappen doen met een roze winkelmandje. Singles kunnen door middel van het speciale Valentijnsdag-mandje hun vrijgezelle status weergeven. Foto anp

Bedrijven richten zich dit jaar niet alleen op stelletjes en stilleaanbidders, maar ook op singles. 'We organiseren een gratis Valentijnsdiner om vrijgezellen een hart onder de riem te steken', zegt een woordvoerder van Ikea. Vorige week was het maximaal aantal aanmeldingen van 150 al bereikt. 'We hopen dat mensen een leuke avond hebben en misschien wel een nieuwe liefde ontmoeten.' En dat ze daarna nog even snel een boekenkast of bankstel kopen? 'Dat zou natuurlijk een mooie bijkomstigheid zijn, maar is niet het doel van het Valentijnsdiner.'

De bedrijven hopen met een originele invulling van Valentijnsacties hun merk te versterken, zegt lector marketing Karel Jan Alsem van de Hanzehogeschool Groningen. Bij een klassieke Valentijnsdagactie gaan bedrijven volgens hem uit van traditionele huishoudens. 'Singles kunnen dat als frustrerend ervaren.' In dat opzicht zit er ook een maatschappelijk element in de acties en laten bedrijven zien dat ze aandacht schenken aan een niet-traditionele gezinsvorm. 'Om die groep vervolgens als klant binnen te halen. Alles wat een merk doet, draait om omzet.'

Beste besteders

Detailhandel Nederland schat dat Valentijnsdag winkeliers zo'n 70 miljoen euro extra omzet oplevert. 'Het gaat weer goed met de economie. We verwachten dat het geld gaat rollen', zegt een woordvoerder.

Dat grote bedrijven zich nu ook op vrijgezellen richten, verbaast directeur Frank Quix van adviesbureau voor de retail Q&A niet. 'Singles zijn de beste besteders in de detailhandel.' Zij geven in de supermarkt bijvoorbeeld een relatief groot deel van hun inkomen uit aan eten en betalen het hoogste bedrag per kilocalorie. 'Dat komt onder meer doordat kleine verpakkingen duurder zijn.'

Ook de stijging van het aantal alleenstaanden speelt volgens Quix een rol. 'Zeker in de grote steden groeit het aantal eenpersoonshuishoudens als kool.' Uit onderzoek van het Planbureau voor de Leefomgeving blijkt bijvoorbeeld dat in een studentenstad als Groningen het aantal eenpersoonshuishoudens in 2030 met bijna een kwart zal zijn toegenomen.

Gratis reclame

Voor Quix is het wel duidelijk wat de bedrijven proberen te bereiken met hun Valentijnsacties. 'Ze zijn op zoek naar gratis reclame. Het is geen oplossing voor een bestaand probleem. Als je iemand wilt ontmoeten, ga je toch gewoon naar de kroeg?'

McDonald's beleeft deze Valentijnsdag nog geen doorbraak als romantische ontmoetingsplek. De vestiging Deventer - Apeldoorn was van plan 'frietdaten' te organiseren voor vrijgezelle snacklief-hebbers. Op het Facebookbericht is meer dan vijfduizend keer gereageerd, maar een woordvoerder zegt dat het evenement niet doorgaat omdat er te weinig aanmeldingen zijn binnengekomen. 'Ik denk dat iedereen in Apeldoorn en Deventer al aan de man is.'


Een bosje gif op Valentijnsdag

De kans is groot dat romantici vandaag een bosje gif in de handen van hun Valentijn drukken
Bij een onlangs verrichte steekproef op bossen snijbloemen trof Greenpeace 43 soorten gif aan, waaronder verboden bestrijdingsmiddelen. 'Dat wekt de indruk dat in Nederland foute telers actief zijn.'