Bedrijven kunnen via Google klanten bestoken met reclame

Dit is misschien het moment waarop miljoenen consumenten spijt krijgen van het besluit om hun e-mailadres af te staan voor korting in hun favoriete winkel. Google introduceert een nieuwe advertentievorm die bedrijven nog dichter op de huid van hun klanten laat kruipen. Zij kunnen gericht adverteren op individuele e-mailadressen, als die gegevens ook in hun klantenbestanden zitten.

Beeld ANP

Om een link te kunnen leggen tussen een gebruiker van GMail, YouTube of Google Zoeken moet een bedrijf zijn klantenbestand uploaden in het advertentienetwerk van de Californische internetreus. Volgens Google mogen bedrijven voor deze service, Custom Match, alleen mailinglijsten aanleveren waarvoor de consument zelf zijn gegevens heeft afgestaan, geen verzamelingen of databases die door derden bij elkaar zijn geharkt. Ook moeten bedrijven in hun voorwaarden hebben staan dat de gebruiker instemt met dit soort toepassingen door derden.

Google zegt dat het een middel heeft om te controleren of klantenlijsten aan die eisen voldoen, maar het wil niet zeggen hoe.

Google stelt dat gebruikers al langer kunnen aangeven welke advertenties ze niet of wel willen zien van individuele bedrijven, of gepersonaliseerde reclame als geheel kunnen blokkeren. Daarvoor kunnen ze hun advertentievoorkeuren aanpassen. Google heeft daar al langer een speciale website voor, waarvoor gebruikers met hun Google-accountgegevens kunnen inloggen. Verder verschijnt bij advertenties al langer een pictogram met de boodschap 'waarom deze advertentie', waarmee gebruikers hun voorkeuren kunnen aangeven.

Niet nieuw

Door e-mailadressen die bedrijven bezitten te koppelen aan de anonieme profielen die Google al jaren van internetters opbouwt, is de gedachte, kunnen bedrijven hun reclame veel specifieker afstemmen op de individuele klant of potentiële koper. Tot nu toe konden ondernemers slechts gissen of hun klanten zich bevonden in breed geformuleerde doelgroepen van Google, bijvoorbeeld 30-plusser met bovenmodaal inkomen die zoekt naar een nieuwe auto. Wie weleens zijn gegevens heeft opgevraagd bij Google of Facebook weet dat die profielen verre van secuur zijn.

Nieuw is deze vorm van adverteren - adressable marketing - niet. Offline gebeurt het al jaren, via de post. Online is het verschijnsel jonger. Facebook introduceerde zijn 'Custom Audience'-reclame in 2012. Kenners vermoeden dat Google met de introductie heeft gewacht om te zien of Facebook op privacybelemmeringen zou stuiten. Nu dat niet het geval lijkt, zie het zijn kans schoon.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.