‘Bedrijven geven weinig inzicht in de risico’s’

AMSTERDAM De kerncijfers in het jaarverslag geven onvoldoende informatie over risico’s die een onderneming loopt. Bovendien is de koppeling met de criteria die van belang zijn voor beloning van de top beneden de maat....

Frank van Alphen

Dit zegt Aalt Klaassen (59), adviseur gespecialiseerd in investor relations en prestatie-indicatoren, op grond van een steekproef onder jaarverslagen. ‘Financiële variabelen zijn nog steeds dominant.’

Klaassen, die jarenlang onderzoek deed naar de manier waarop bedrijven hun kapitaalverschaffers informeren, vergeleek de kerncijfers uit een aantal onlangs gepubliceerde jaarverslagen van onder meer Unilever, KPN, Furgro, ING, Philips en SNS Reaal.

Wat heeft de belegger aan de kerncijfers?

‘Je verwacht cijfers die aangeven hoe het met de onderneming gaat en die dus ook van belang zijn voor de raad van bestuur. Dat valt tegen. De nadruk ligt op de traditionele financiële variabelen zoals omzet en winst. Een belegger zit niet te wachten op vier verschillende boekhoudkundige winstbegrippen. Variabelen die een beeld geven van de gang van zaken en van belang zijn voor de continuïteit van de onderneming ontbreken vaak. Denk aan klant- en werknemerstevredenheid. Ook zou je willen weten hoe groot het innovatieve vermogen is.’

Zijn daar cijfers van?

Ja, klanttevredenheid en werknemerstevredenheid worden vaak al gemeten. Een bedrijf kan ook laten zien hoe vaak klanten opnieuw een product of dienst afnemen. Dat zegt iets over de trouw van klanten. Het personeelsverloop en de instroom van jonge academici in vergelijking met de sector zijn ook interessant.’

Is de honorering van de bestuurders gekoppeld aan de kerncijfers?

‘Die link is vaak onduidelijk. Als een bedrijf kerncijfers prominent voorin het jaarverslag zet, denk je dat dit de zaken zijn waarop wordt gestuurd. En dat ze een rol spelen bij de variabele beloning van de bestuurders. Bij de informatie over die beloning staat meestal dat de bestuurders moeten voldoen aan financiële criteria en aan bepaalde persoonlijke criteria. Onder het mom van concurrentiegevoeligheid wordt over die tweede categorie niets gezegd.’

Wie doen het goed?

‘Bij KPN en Unilever zijn goede elementen opgenomen bij de kerncijfers en de beloningscriteria. Bij een aantal criteria is een logische en consistente lijn aangebracht tussen een belangrijk kerngetal en een beloningscriterium.’

Is de koers een goed criterium?

‘De criteria waaraan een bestuurder moet voldoen, moet hij kunnen beïnvloeden, anders heeft een prestatiebeloning geen zin. Veel bestuurders worden onder meer beoordeeld op het rendement voor de aandeelhouder. De krachten op de kapitaalmarkt zijn sterker dan het bestuur. Een knappe jongen die de koers kan beïnvloeden. Het is daarom de vraag of dit een zinvol criterium is.’

Frank van Alphen

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden