Bedrijven bereid tot financiële injectie Betuweroute

Het Havenbedrijf Rotterdam en spoorbeheerder ProRail willen met een financiële injectie van enkele miljoenen euro's de Betuweroute een vliegende start geven....

Beide bedrijven willen een gezamenlijke organisatie opzetten die financieel en operationeel op eigen benen staat. Daarbij willen ze een nog onbekende derde partij betrekken. Het Havenbedrijf en ProRail zijn bereid eenmalig enkele miljoenen euro's als startkapitaal in deze organisatie te stoppen, zodat de Betuweroute een duwtje in de rug krijgt.

Het Havenbedrijf en ProRail hebbben in opdracht van minister Peijs van Verkeer onderzoek gedaan naar de exploitatie van de nieuwe goederenspoorlijn. De Betuweroute, die van de haven in Rotterdam tot aan de Duitse grens loopt, wordt naar verwachting in 2007 in gebruik genomen.

De zelfstandige organisatie moet verantwoordelijk worden voor het beheer en onderhoud van de spoorlijn. Ook moet ze ruimte op het traject aan goederenvervoerders toewijzen. Het Havenbedrijf en ProRail willen zo'n zes jaar bij de exploitatie van de Betuweroute betrokken zijn.

Het Havenbedrijf en ProRail zien toekomst in het traject. Voor 2015 wordt ongeveer dertig miljoen ton grensoverschrijdend spoorgoederenvervoer verwacht, een verdubbeling van de huidige hoeveelheid. Er liggen kansen voor het transport van goederen naar Oost-Europa en naar energiecentrales in Duitsland. Ook zien de bedrijven mogelijkheden om containers met de trein te vervoeren.

De derde partij die mogelijk bij de start van de exploitatie wordt betrokken, is TowRail. Dit is een consortium met onder meer bouwer Volker Wessels en Siemens. De groep van bedrijven wil nog dit jaar een bod uitbrengen bij minister Peijs. TowRail overweegt ook een beursgang om geld op te halen voor de benodigde investeringen. Het consortium is geïnteresseerd in samenwerking met het Havenbedrijf en ProRail.

Peijs besluit begin volgend jaar over de exploitatie van de Betuweroute. De aanleg van de spoorlijn pakte veel duurder uit dan verwacht. De tegenvallers vormden een aanleiding voor hoorzittingen in de Tweede Kamer over de kostenoverschrijdingen bij grote projecten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden