Bedrijfskantine gaat voortaan La Place heten

V & D gaat het restaurantmerk La Place uitbreiden naar de bedrijfscatering. Met OSP, een gespecialiseerde cateraar uit Hoofddorp, is een tienjarig zogeheten franchisecontract afgesloten....

Het warenhuis V & D, dat al jaren te kampen heeft met tegenvallende omzetten, is naarstig op zoek naar een strategie die leidt tot een bijdrage aan de winst van het Vendex KBB-concern. Een van de manieren is het versterken of verzelfstandigen van sterke merken, aldus een woordvoerder van het bedrijf: ‘Er is geen sprake van een koerswijziging bij V & D. We zijn sterk in dit concept en breiden dat verder uit.’

Het bedrijf uit Hoofddorp, voluit Office Service Partners, gaat de formule en het assortiment van La Place tegen betaling gebruiken. Over de kosten en financiële verwachtingen willen beide partijen geen mededelingen doen.

Ook de faciliteiten van La Place zoals het logo, de bedrijfskleding, de opleidingen, de bouwbegeleiding en de marketing worden ingezet bij de expansieplannen. Ieder bedrijfsrestaurant zal worden aangekleed als een La Place-restaurant. Met de La Place-restaurants is een contract voor tien jaar afgesloten, zegt directeur Evert Kersten van OSP.

OSP, met onder meer klanten op het Mediapark in Hilversum en bij diverse financiële instellingen, biedt activiteiten aan op het gebied van de facilitaire dienstverlening. Naast catering is het bedrijf onder meer actief op de terreinen schoonmaak, beveiliging en de organisatie van grote evenementen. Het bedrijf werd vier jaar geleden opgericht door Kersten, en opereerde tot nog toe in een zelfgekozen anonimiteit.

Over de omzet en het aantal werknemers wil het bedrijf geen mededelingen doen. ‘Vergeleken met de grote cateraars, zoals Albron of Sodexho, stellen wij niets voor.’

V & D wil met OSP in vijf jaar tijd vijftig bedrijfsrestaurants opzetten. Volgens berekeningen van Het Financieele Dagblad zou dat neerkomen op een omzet van ongeveer twintig miljoen euro. Sinds Vendex KBB, met merken als Dixons, Hema en Praxis, in juli 2004 van de beurs is gehaald door Amerikaanse investeerders van KKR en het Nederlandse Alpinvest, zijn cijfers over de kwakkelende warenhuisketen summier.

La Place, het merk van de restaurant- en traiteurketen van V & D, is een van de zeldzame succesnummers van de warenhuisenketen, die momenteel veel eigen merken schrapt. Maar de reeks merken rond het restaurant wordt niet gekortwiekt. V & D ontwikkelde naast de restaurants onder meer La Place Marché du Monde, La Place Café Boulangerie, La Place Mangerie en La Marché Panini. De restaurants vinden hun oorsprong in de winkelrestaurants die de Vroom & Dreesmann-warenhuizen al decennialang exploiteren. Achttien jaar geleden moesten de gelegenheden, waar voornamelijk taartjes en koffie werden geserveerd, worden gemoderniseerd. Gekozen werd voor een eigen merknaam en uitstraling. Het aantal warenhuizen met een eigen restaurant is inmiddels toegenomen tot 54 vestigingen. Daarnaast zijn er zestien zelfstandige restaurants.

Het nieuwste restaurant wordt deze week geopend. Het is een zelfstandig filiaal met tweehonderd zitplaatsen, gevestigd op de eerste etage van winkelcentrum Oranjerie in Apeldoorn. De bekendste zelfstandige La Place-vestiging is het brugrestaurant over de A4 bij Schiphol. Ook verzorgt het bedrijf het eten en drinken tijdens grote evenementen zoals het meerdaagse muziekfestival Lowlands in Biddinghuizen, de Hiswa, Sail en het WK Honkbal.

Het restaurant, de traiteurafdelingen en de broodbakkerij die onder diverse namen en formules worden geëxploiteerd, richten zich op het duurdere segment, waarbij veel gebruik wordt gemaakt van dagverse producten en ter plaatse bereide gerechten en producten.

La Place gaat prat op een ‘eigen mozarellakaas’ van waterbuffels uit Zuid-Limburg, thee van biologische plantages in India, op ‘natuurlijke wijze gekweekte zalm’ van de Shetland-eilanden en zuivelproducten van een biologische boerderij uit Leusden. De restaurants trekken volgens het concern 35 miljoen bezoekers per jaar.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden