Bedrijf staat voorop, niet de man

Nedap-bestuursvoorzitter Ton Westendorp wil nooit op de foto. Het draait niet om mij, maar om het bedrijf, is zijn verweer....

Van onze verslaggever Frank van Alphen

Westendorp (63) werd gekozen uit zes voorzitters van beursgenoteerde ondernemingen door een jury van organisatieadviseurs. De bestuursvoorzitters, onder wie Jan Aalberts (Aalberts Industries), Abel Slippens (Sligro) en René Takens (Accell Group) hebben gemeen dat ze niet bekend zijn vanwege hun bonussen. Bovendien boeken hun bedrijven al jaren een hoger dan gemiddeld rendement.

Sinds het aantreden van Westendorp (jaarsalaris 337 duizend euro inclusief pensioen) 23 jaar geleden groeide Nedap jaarlijks gemiddeld 7 procent meer dan de bedrijven in de AEX.

De directievoorzitter van Nedap, dat onder meer elektronische beveiligingssystemen maakt, mag zich nu ‘Level 5-topman’ noemen. De term Level 5 is afkomstig uit Good to great, een managementboek van Jim Collins. Deze auteur ontdekte dat zeer succesvolle bedrijven vaak een toegewijde, terughoudende leider hebben. Deze bescheiden managers vinden het bedrijfsbelang belangrijker dan hun persoonlijke faam.

Westendorp reageerde verheugd toen hij hoorde over zijn uitverkiezing. Veel ruchtbaarheid gaf hij er niet aan in zijn bedrijf in Groenlo, waar zeshonderd mensen werken. Zijn woordvoerder Hans Haleber wist vrijdagmiddag van niets.

‘Typisch Westendorp’, zegt Haleber. ‘Hij is bescheiden, niet verlegen. Hij stimuleert medewerkers zich op te stellen als ondernemers. Wie een goed idee heeft, mag het uitvoeren. Als het goed gaat, leidt dat op den duur tot een nieuw bedrijfsonderdeel’, zegt Haleber. ‘Onze strategie is gestaag te groeien en op veel markten actief te zijn. Dat maakt ons minder kwetsbaar.’

Zo is Nedap bijvoorbeeld actief geworden op scholen. Nedap levert apparaten waarmee per leerling de lesuren worden geregistreerd.

Volgens Haleber staat bescheidenheid bij Westendorp niet gelijk aan saaiheid. ‘Hij heeft ervoor gezorgd dat we in een bijzonder gebouw zitten met veel kunst.’ Ook heeft Nedap mede dankzij Westendorp een eigenzinnig sponsorbeleid.

‘Eerst sponsorden we cultuur, zoals schouwburgen’, zegt Haleber. ‘ Maar daarvan zagen we te weinig resultaten. Nu organiseren we drie- tot viermaal per jaar een bijzonder evenement bij ons bedrijf. Over een paar weken komt een Pools zang- en dansgezelschap optreden. Op zulke gratis evenementen komen minimaal duizend mensen af.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden