Bedrijf kan Europa-gevoel vastleggen met ‘punt eu’

Volgende week wordt het mogelijk een website te registeren met het achtervoegsel punt eu. Europa, zo wordt in Brussel geredeneerd, is een van ’s werelds grootste gebruikers van internet en de introductie van .eu ‘zal meer mogelijkheden scheppen voor on linetechnologie’....

Van onze correspondent Bart Dirks

Zal het stormlopen? ‘Ik verwacht er niet zo veel van’, zegt Jeroen Voets van WebBizz Internet in Den Bosch. Hij is een van de geaccrediteerde bedrijven waarbij een eu-website kan worden aangevraagd. Allereerst krijgen de publieke instellingen en bedrijven met geregistreerde merknamen vanaf 7 december twee maanden de tijd hun namen vast te leggen.

Bij deze ‘Sunrise’-periode geldt ‘wie het eerst komt, die het eerst maalt’. Als verschillende bedrijven in Frankrijk, Nederland en Italië allemaal in eigen land in het merkenregister vermeld staan onder XYZ, dan gaat www.xyz.eu naar de firma die zich als eerste meldt.

Vanaf 7 februari 2006 komen ook ‘andere rechthebbenden’ aan bod. Dat zijn bijvoorbeeld bedrijven die hun firmanaam wel hebben geregistreerd bij de Kamer van Koophandel, maar niet bij een merkenbureau. Op 7 april 2006 gaat het hek echt van de dam. Dan begint wat Brussel de ‘Land Rush’-periode noemt. Iedereen kan elke willekeurige, nog beschikbare domeinnaam registeren.

Maar wat is de meerwaarde van een punt-eu-domeinnaam? Jeroen Voets van WebBizz: ‘Ik denk dat veel bedrijven het alleen maar doen als een defensieve stap. De bierbrouwer Heineken wil vast niet dat er iemand met www.heineken.eu aan de haal gaat. Maar waarschijnlijk linkt Heineken je meteen door naar www.heineken.com.’

Unice, de Europese koepel van 33 ondernemers- en werkgeversorganisaties, houdt zich niet echt met de eu-lancering bezig. ‘Bedrijven moeten zelf afwegen wat de meerwaarde kan zijn’, zegt Carsten Dannöhl. ‘We raden ze wel aan uit voorzorg het domein te claimen.’

Maar met die defensieve benadering schuiven Europese firma’s hun licht onder de korenmaat, vindt e-marketinggoeroe Cor Molenaar. ‘De komende vier, vijf jaar wordt het een groot voordeel om een Europees bedrijf te zijn’, voorziet de bijzonder hoogleraar aan de Erasmus Universiteit.

‘Het Amerikaanse model kent maar één stakeholder: de aandeelhouder. Service tot aan de deur en verder niet zeuren. Europese bedrijven, en dus ook hun websites, hebben ook oog voor het milieu, hun personeel, de vakbond, de overheid. Ze zijn socialer en servicegerichter.’

Die positieve, Europese ‘look and feel’, aldus Molenaar, kan prima worden ondersteund met een .eu-website. ‘Na de dotcommers krijgen we een doteu-sector. Europeanen doen liever met Europeanen zaken dan met Amerikanen.’

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden