Becelfamilie krijgt een broertje

De cholesterolverlagende Becel Pro.Activ-familie wordt uitgebreid. Producent Unilever gaat onder diezelfde merknaam ook bloeddrukverlagende melkproducten verkopen. Het voedingsconcern heeft bij het Japanse bedrijf Calpis de licentierechten gekocht voor een bloeddrukverlagend peptide....

Van onze verslaggever Broer Scholtens

Donderdag is in Portugal een eerste melkproduct geïntroduceerd, in miniflesjes. Andere Europese landen zullen volgen, ook Nederland. ‘Op zijn vroegst over een jaar’, aldus Unilever.

In Japan is een tiental bedrijven op de markt met verschillende bloeddrukverlagende voedingsmiddelen. Calpis, in Japan marktleider in dit segment, is sinds 1997 met het AmealPeptide op de Japanse markt. De gezondheidsclaim van het bedrijf, ‘werkt bloeddrukverlagend’, is goedgekeurd door de Japanse overheid.

In Europa hebben honderd miljoen mensen een (licht) verhoogde bloeddruk. Die is onvoldoende om te behandelen met medicijnen. Diverse fabrikanten hebben daarom interesse in bloedrukverlagers. Het Finse bedrijf Valio heeft vijf jaar geleden de bloeddrukverlagende melkdrank Evolus op de markt gebracht, in eerste instantie alleen in Finland. In maart is het product ook in Portugal en Spanje geïntroduceerd.

Valio en Unilever gebruiken twee peptiden als werkzaam bestanddeel. Bacteriën maken die uit melkeiwit. De peptiden maken de vaatwand soepeler. Bloed stroomt dan wat makkelijker door de aderen. Uit Fins en Japans onderzoek blijkt dat dit na enkele weken drinken bij een groep mannen met een iets verhoogde bloeddruk een verlaging geeft van drie procent – zowel van de bovendruk als van de kritische onderdruk.

Unilever heeft ook in Nederland klinisch onderzoek gedaan. Het bedrijf wil niets zeggen over de resultaten daarvan. Die moeten eerst in internationale tijdschriften worden gepubliceerd.

Unilever laat het peptide-ingrediënt (AmealPeptide) in Denemarken maken op basis van een licentie. Volgens Japanse media denkt Calpis in 2005 5,3 miljoen euro met het Unilever-contract te verdienen, in 2006 meer dan 23miljoen euro.

‘We hebben met alle ingrediëntenfirma’s gepraat en voor Calpis gekozen vanwege de grote ervaring van vijftien jaar onderzoek’, aldus Unilever. Niet alleen het Finse Valio vist daarmee achter het net, ook het Nederlandse DMV International in Veghel.

Ook DMV heeft een bloeddrukverlagend ingrediënt ontwikkeld, een (wat groter) peptide dat sinds eind vorig jaar in de VS en in Nederland in pilvorm wordt verkocht. Het Japanse zuivelbedrijf Kanebo verwerkt het peptide, met de codenaam C12, in melk.

‘We hebben even gevloekt toen we van die Unilever-deal hoorden’, zegt een DMV-woordvoerder. ‘We praten nog met andere potentiële klanten, enkele grote Europese voedingsconcerns. En vanzelfsprekend ook met ons moederbedrijf, Campina.’

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden