Interview Fastned

Bart Lubbers, medeoprichter Fastned: ‘E-rijders raken hun actieradiusangst kwijt’

Fastned heeft de wind in de zeilen. Het aantal elektrische auto’s groeit, het aantal stations groeit, de omzet groeit. Maar de concurrentie ook. Medeoprichter Bart Lubbers (53) denkt in 2020 te kunnen oogsten.

Een Fastned-oplaadstation langs de A27 bij Meerkerk. Beeld Raymond Rutting/de Volkskrant

Hoeveel snellaadstations heeft Fastned?

‘Nu 87, in Nederland en in Duitsland. In Engeland zijn er twee in aanbouw.’

Nederland loopt wereldwijd voorop met het aantal elektrische auto’s. Is het succes mede aan Fastned te danken?

‘Ook aan de overheid en aan de consument die elektrische auto’s koopt. Maar er is wel sprake van een kip-eidiscussie. Als je niet kunt laden, is het niet interessant een e-auto te kopen. Het hielp dat Rijkswaterstaat al in 2012 bedacht dat er snellaadstations moesten komen en er concessies voor heeft uitgegeven.’

Bart Lubbers. Beeld Fastned

Toch heeft u vorig jaar nog maar een half miljoen euro omzet geboekt. Wanneer maakt Fastned winst?

‘Ik mag daarover geen uitspraken doen, maar we verdrievoudigen elk jaar de omzet. Voor elk station kunnen we nu de operationele kosten dekken. Dus huur van de locatie en de kosten daarvan. Hoofdkantoor en rentelasten is volgende horde die we gaan nemen.’

Critici zeggen nooit een auto te zien bij uw laadstations.

‘Haha, dat hoor je nog vaak, maar het klopt niet meer. Het gebeurt tegenwoordig steeds vaker dat automobilisten even moeten wachten omdat alle laders vol zijn, al proberen we dat zo veel mogelijk te voorkomen met het bijplaatsen van laders.

‘Een vriend van me doet altijd een spel met zijn kinderen. Toen ze vroeger langs een station van Fastned reden, was de vraag: staat er een auto of niet? Nu is de vraag: hoeveel auto’s staan er? Het begint echt te veranderen. Niet alle stations, in Oost-Groningen zijn er waar minder auto’s komen, maar bij een station als Den Ruygen Hoek langs de A4 komen er wel honderd per dag.

‘Onze missie is duizend stations in Europa. We zitten op 87. Het gaat dus nog jaren duren. Locaties zoeken, vergunningen regelen, netwerkaansluitingen maken, het vergt twee tot drie jaar voor er een station staat. Ergens komend decennium halen we dat aantal.’

Inmiddels is er concurrentie van machtige partijen. Shell is begonnen met snelladers en de Duitse auto-industrie heeft zich verenigd in Ionity, dat binnenkort zijn eerste snellader in Nederland opent. Kan Fastned overleven?

‘Als je rekent dat we straks duizend laadstations hebben en er nu in Europa 50- tot 100 duizend tankstations zijn die uiteindelijk allemaal elektrisch worden, dan zie je dat we ook in de toekomst maar een klein deel van de markt hebben. Er is veel ruimte voor groei. Hoe meer laadstations er komen, hoe aantrekkelijker het wordt een e-auto te kopen, hoe meer behoefte er is aan nieuwe stations. Dus het helpt elkaar. Al die laders zijn hard nodig.’

Waterstof komt er ook aan. Daarmee kun je nog sneller tanken.

‘We zien er weinig van. De auto-industrie zet in op batterijauto’s. Er wordt geëxperimenteerd met waterstof, de olie-industrie is enthousiast, maar ik heb twijfels over de toepassing voor personenauto’s. Er zijn vooral veel berichten over investeringen in waterstofstations, maar ik zie weinig gebeuren.’

‘Dankzij 150-kilowattladers en straks 350 kilowatt laad je in twaalf minuten. De gemiddelde tankbeurt duurt net zo lang, heeft Rijkswaterstaat eens becijferd. Met tanken, naar binnen lopen, afrekenen. Dus met de nieuwste laders kom je daar al aardig in de buurt.

‘We zien al een nieuw type e-rijder komen die zich gedraagt als de benzinerijder. Die rijdt gewoon tot zijn accu bijna leeg is en zoekt dan een snellader. Mensen raken hun actieradiusangst kwijt omdat ze weten dat ze overal kunnen laden.’

Er was veel te doen over het serveren van een kop koffie en een toilet bij jullie laadstations. Dat mocht eerst niet van de rechter, maar de Raad van State besliste onlangs anders. Zijn jullie nu als een razende toiletten en koffieshops aan het bouwen?

‘We moeten eerst een plan maken. We willen het degelijk doen.’

U heeft er zo hard voor gestreden en er is nog geen plan?

‘We komen pas naar buiten als we een serieus plan hebben. We gaan kijken of we het zelf doen, of met anderen. Er komt hoe dan ook een toilet en fantastische koffie. Gaat geen vijf jaar meer duren.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.