Bankieren is toch lastig zonder personeel

Praten met de klant is in, de beurskoersen lopen op en het toezicht wordt strenger: drie redenen waarom banken meer werknemers in dienst nemen....

Van onze verslaggever Geert Dekker

De nieuwe bankmedewerker drentelt ontspannen door zijn kantoor, dat uiterlijk veel weg heeft van een gezellige winkel waar je ook nog een kopje koffie kan drinken. Klanten lopen af en aan. Een praatje en een folder hier, een helpende hand bij een geldopname daar. Tussendoor vangt hij op dat de kans nu toch wel erg groot is dat de familie Jelgersma gaat verhuizen. ‘Ha, misschien een nieuwe hypotheek’, denkt hij.

De toekomst van bankieren zag er drie, vier jaar geleden nog heel anders uit. Internet, internet en internet, was het devies, want alles draaide om de kosten: op de overvolle en op dat moment zelfs krimpende Nederlandse markt zou alleen iets kunnen worden verkocht door keihard op prijs te concurreren. Weg met de bankkantoren dus, dat zijn alleen maar kosten. Weg met dure werknemers bovendien, als hun werk door de computer kan worden overgenomen.

‘In hun interne organisatie hebben banken een grote slag gemaakt, ze zijn veel efficiënter gaan werken’, zegt Hans Coffeng, bestuurslid van USG People. Dat bedrijf is eigenaar van de uitzendbureaus Unique en Content, die veel financieel personeel uitzenden. ‘Daarbij verdween bovendien de nadruk op de kantoren als distributiekanaal. Maar nu is de persoonlijke service opnieuw uitgevonden: kantoren worden opgepoetst en opnieuw bemand. Alleen blijkt dat niet met de eigen mensen te kunnen; dat moet met mensen die communicatief sterk zijn.’

USG ziet hetzelfde fenomeen in andere sectoren: behoefte aan goede verkopers. ‘Maar de schaarste is groot, en de opleiding is verwaarloosd: op dat terrein is de afgelopen jaren heel wat wegbezuinigd.’

Commercieel talent is niet alleen veelgevraagd voor het directe contact met klanten. Ook personeel voor de belcentra van banken is schaars, zegt Coffeng. Een goed, vriendelijk en niet te opdringerig telefonisch verkoopgesprek voeren is een hele kunst en de mensen die dat kunnen, liggen niet voor het oprapen.

De nood is niet alleen hoog waar het de service aan particuliere klanten betreft. Zakenbankiers en vermogensbeheerders beleven sinds vorig jaar zomer toptijden, min of meer vanaf het moment dat de beurskoersen begonnen op te lopen. De speurtocht naar ervaren rekenwonders is inmiddels begonnen. Bij effectenbanken vallen gaten vallen in hun analistenbestanden. Bij de private banks woedt nu een ware veldslag om ervaren en gespecialiseerd commercieel talent. Begin deze maand maakte Van Lanschot bijvoorbeeld bekend een team van negen specialisten te hebben overgenomen van Fortis MeesPierson. ‘Niet onze stijl, zo’n bericht’, zei Fortis-topman Jean-Paul Votron later. MeesPierson groeit hard, liet hij weten, en opent ook de komende maanden weer nieuwe vestigingen in Nederland.

‘Eigenlijk herstelt de normale situatie zich’, zegt Chris de Groot, partner van Financial Assets, een gespecialiseerde headhunter in financiële functies. ‘Private banks werden vijf jaar geleden het hardst geraakt en een deel van het personeel is uit de branche vertrokken. Buitenlandse banken sloten hun vestigingen in Nederland. Nu komen ze terug. De afgelopen jaren zijn er echter niet genoeg mensen opgeleid en dus is de schaarste groot. Wij hebben het razend druk.’

Dat geldt in het bijzonder voor functies in het risico-management en het interne toezicht, de zogenoemde compliance. De Groots collega Ton van de Steenoven: ‘Het toezicht wordt strenger, de roep om alles onder controle te hebben wordt luider. Grote banken verdubbelen min of meer het aantal werknemers dat zich hiermee bezighoudt. Maar die mensen zijn er niet. We brengen ze nu ook onder op interim-basis. Banken kunnen ook proberen deze mensen intern te werven, om ze vervolgens op te leiden.’

De krapte leidt in vrijwel alle segmenten tot hogere salarissen. Nieuwkomers kunnen hoge bedragen bedingen en marktkenners zien dat het afgelopen jaar ervaren commerciële krachten, analisten en specialisten in het toezicht sneller in hogere salarisschalen zijn geplaatst.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden