Banken weigeren iets te doen aan fouten bij overboeken met IBAN

Geld belandt nog vaak bij een verkeerde doordat bankklanten bij het overboeken fouten maken met IBAN-rekeningnummers. Banken weigeren iets aan dit probleem te doen, ondanks een eerdere belofte om een oplossing te zoeken. Tegelijkertijd laten ze consumenten in de waan dat hun bank controleert of namen en rekeningnummers overeenstemmen, terwijl in werkelijkheid geen controle plaatsvindt.

Beeld thinkstock

Dat concludeert de Consumentenbond. Sinds augustus vorig jaar moeten mensen die geld willen overmaken een International Bank Account Number (IBAN) gebruiken, een code van - in het Nederlandse geval - achttien letters en cijfers. Daarbij gaat het echter nog dikwijls mis, bijvoorbeeld doordat mensen een fout maken bij het invullen van hun oude rekeningnummer in een van de IBAN-omnummerdiensten op het internet. Ook zijn er malafide omnummerdiensten, die hun eigen IBAN-rekeningnummer weergeven in plaats van het juiste nummer, in de hoop geld op te strijken. Van de 125 miljoen maandelijkse overboekingen gaat het in grofweg 1500 gevallen mis, blijkt uit de meest recente cijfers van Betaalvereniging Nederland, uit juni. Dat is een daling ten opzichte van vorig jaar, toen het nog 4500 keer per maand fout ging, waarmee een bedrag van 18 miljoen euro was gemoeid.

De banken beloofden de Consumentenbond in juni een oplossing voor het probleem te helpen vinden. Het enige resultaat is dat de banken vanaf 1 januari het aantal foute overboekingen opnieuw in kaart gaan brengen. De banken weigeren echter iets te doen aan de crux van het probleem, namelijk dat banken niet controleren of namen en rekeningnummers wel met elkaar overeenstemmen. Deze zogeheten naam-rekeningnummercontrole, waar veel banken overigens nooit aan hebben gedaan, is te duur, vinden de banken. De Consumentenbond is teleurgesteld, temeer daar de klantenservices van alle banken, op ING na, hun klanten voorspiegelen dat deze controle wel plaatsvindt.

Geld terug

Consumenten die geld overmaken naar de verkeerde rekening zijn afhankelijk van het ethisch besef van de ontvanger of ze hun geld nog terugzien. Van hun bank hoeven ze weinig hulp te verwachten. Het is banken wettelijk niet toegestaan om uit eigen beweging geld terug te storen, zegt een woordvoerder van de Betaalvereniging Nederland. Ontvangers van het verkeerd overgemaakte bedrag krijgen 20 werkdagen om het geld terug te storten.

Doen ze dit niet, dan geeft de bank de naam en het adres van de ontvangers. Gedupeerden kunnen dan naar de rechter stappen om hun geld terug te krijgen. Parool-journalist Joep School raakte vorig jaar drieduizend euro kwijt doordat hij in een factuur aan zijn werkgever een verkeerd rekeningnummer had gezet. Het geld belandde bij een Litouwer, die sindsdien zijn Nederlandse bankrekening heeft opgezegd en naar eigen land is teruggekeerd, met inbegrip van de drieduizend euro.

Toen een 80-plusser begin dit jaar 170 duizend euro wilde overmaken aan de notaris voor de koopwoning van haar dochter, zette ze in de IBAN-omnummerdienst abusievelijk haar relatienummer in plaats van haar rekeningnummer. Dit leverde een geldig IBAN-nummer op, dat bleek te behoren bij een inactieve rekening. Hoewel de bank in eerste instantie onder het mom van privacygevoeligheid niet wilde meewerken aan het herstellen van de fout, kreeg de bejaarde dame na anderhalve week toch haar geld terug, vertelt haar advocaat Jasper Hagers van het Amsterdamse Blenheim Advocaten.

Minder geluk hadden cliënten die voor kleinere bedragen de mist in gingen. Een van Hagers' cliënten maakte voor enkele honderden euro's geld over naar een verkeerd rekeningnummer dat later van een delinquent bleek te zijn. Het geld verdween spoorloos. Naar de rechter stappen heeft financieel niet altijd zin: in het laatste geval overstegen de kosten van de advocaat het verkeerd overgemaakte bedrag. Hagers vindt het spijtig dat banken zo weinig doen om hun zorgplicht jegens klanten na te komen en het geld terug te helpen krijgen bij de rechtmatige eigenaar.

Aanvullingen en verbeteringen: In bovenstaand artikel stond ten onrechte dat banken nooit aan naam-rekeningnummercontrole hebben gedaan. De Postbank deed dit wel, wat is voortgezet bij ING.

Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden