BAM: 'Geen lijken meer in de kast'

Het bouwbedrijf schrijft nog rode cijfers, maar de nieuwe topman belooft dat hij voorlopig geen slecht nieuws meer brengt. BAM is volgens hem geen 'tikkende tijdbom'.

Beeld C3 Projects

BAM is niet de tikkende tijdbom waarvoor zakenbank Kempen het bedrijf afgelopen zomer uitmaakte. Dat was donderdag de impliciete boodschap bij de presentatie van rode jaarcijfers.

Het grootste bouwbedrijf van Nederland moest 108 miljoen euro verlies incasseren door twee afschrijvingen op twee mislukte tolwegprojecten in Ierland en een project rond Nederlandse bouwgrond die fors minder waard is. Maar volgens de bestuursvoorzitter Rob van Wingerden is daarmee de zaak bij BAM echt onder controle.

Tegenvallers

Afgelopen zomer ging het aandeel BAM onderuit nadat het bedrijf grote verliezen moest melden op een groot infrastructureel project in Duitsland. Eerder schreef het bedrijf al af op winkelpanden en grondposities, terwijl het veel schulden heeft. Als er nu nog meer lijken uit de kast komen, zit BAM echt in de problemen, concludeerde zakenbank Kempen.

Ook BAM zelf nam de zoveelste tegenvaller hoog op. Bestuursvoorzitter Nico de Vries moest opstappen en werd opgevolgd door Van Wingerden, tot dan toe operationeel directeur. Ook financieel topman Martin Rogers ruimde het veld. Onder de nieuwe leiding gooit BAM de organisatie op de schop. Minder bazen, werkmaatschappijen en werknemers is het devies van de operatie Back in shape. In totaal verdwijnen er 650 banen in Nederland.

Doel is om met de nieuwe organisaties veel scherper in te schrijven op nieuw werk. Offertes worden niet langer gedaan door afzonderlijke werkmaatschappijen, maar door teams uit alle relevante geledingen in het bedrijf, zo moeten nieuwe blunders worden vermeden.

Er staat nog voor 3 miljard euro aan werk op de balans dat onder het oude regime is aangenomen. 'De helft van die opdrachten zijn eind dit jaar afgerond.' Het risico dat daar nog nieuwe tegenvallers uit komen, wordt dus steeds minder groot, stelt de bestuursvoorzitter die ook al die oude projecten heeft laten onderzoeken. Garanties kan hij niet geven, maar Van Wingerden lijkt toch vrij zeker wanneer hij zegt dat hij na de afschrijvingen die hij donderdag bekendmaakte voorlopig niet meer opnieuw met slecht nieuws naar de beleggers hoeft.

Het grootste verlies dat BAM maandag meldde, is de afwaardering op bouwgrond in Nederland (met 93,2 miljoen euro). Het gaat om grond die in tijden van hoogconjunctuur is aangekocht in regio's waar de woningmarkt nog niet hard herstelt, stelde Van Wingerden. BAM had er graag dure huizen op neergezet, maar daar is nog maar amper vraag naar. Door af te schrijven op de grond en kleinere huizen te bouwen waar nog wel vraag naar is, hoopt BAM nu wel te verkopen.

Leergeld

Daarnaast neemt het bedrijf 21 miljoen euro verlies op Ierse tolwegen. Het gaat om publiek-private samenwerkingen (pps) van voor de crisis, waarbij BAM betaald krijgt voor elke auto die er over de weg rijdt. Van Wingerden beschouwt de afschrijving als leergeld. 'Toen de crisis uitbrak, reden er veel minder auto's dan geraamd, dat zijn factoren waar wij helemaal geen kennis van hebben.'

BAM is nog steeds enthousiast over pps-projecten, waarbij het bedrijf niet alleen tekent voor de bouw van een project, maar zelf ook mee-investeert en langdurig verantwoordelijk is voor het onderhoud. 'Maar voortaan willen we ons alleen laten betalen voor prestaties waar we wel invloed op hebben, zoals de kwaliteit van wegen.'

Analist Jos Versteeg van het concurrerende Theodoor Gilissen denkt dat BAM goed orde op zaken heeft gesteld en ziet zeker toekomst voor het bedrijf. Beleggers lijken het met hem eens te zijn: het aandeel steeg maandag met 4,5 procent.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden