Ballast Nedam zint op overname grote Duitse aannemer

Het aannemingsconcern Hollandsche Beton Groep (HBG) zint op de overname van Wayss & Freytag, een groot Duits bouwbedrijf. Momenteel onderhandelt HBG met de grootaandeelhouder van Wayss & Freytag over de aankoop van een belang van 74 procent....

Van onze verslaggever

Hans Faber

AMSTERDAM

Wayss & Freytag behoort tot de tien grootste aannemers van Duitsland. Het bedrijf, gevestigd in Frankfurt, was in 1995 goed voor een omzet van 2,8 miljard mark en een winst van ongeveer 25 miljoen. Voor het lopende jaar rekent Wayss & Freytag op mindere resultaten. Gespeculeerd wordt zelfs op een verlies, vooral veroorzaakt doot tegenvallers in projectontwikkeling. Net als de meeste andere bouwbedrijven is Wayss & Freytag flink getroffen door de malaise op de Duitse bouwmarkt.

Volgens verschillende bronnen is HBG de belangrijkste kandidaat om Wayss & Freytag over te nemen. Een woordvoerder van HBG wil 'bevestigen noch ontkennen' in gesprek te zijn. 'Wij voeren tal van gesprekken', aldus de zegsman, 'en doen alleen mededelingen als we met resultaat kunnen komen.' Dinsdag maakte HBG nog bekend het Britse Higgs & Hill te kopen, goed voor een omzet van een half miljard.

De woordvoerder van HBG erkent dat het bedrijf graag wil uitbreiden in Duitsland. Ondanks de huidige misère blijft die markt uit strategisch oogpunt interessant, met name omdat van daaruit Oost-Europese landen gemakkelijker toegankelijk zijn. 'De keerzijde van de slechte Duitse bouwmarkt is bovendien het feit dat er nu bedrijven te koop zijn tegen een prijs die vele malen redelijker is dan twee à drie jaar geleden', aldus de zegsman. Als de onderhandelingen met succes worden afgerond ziet HBG, Nederlands grootste aannemer, zijn omzet in één keer richting tien miljard stijgen.

Wayss & Freytag is een buitenkansje, omdat er niet vaak Duitse aannemers van dergelijke omvang te koop staan. Bovendien wordt de prijs gedrukt door de slechte prestaties van dit moment en de intentie van de grootaandeelhouder om het bedrijf af te stoten. Op de beurs in Frankfurt, waar de onderneming genoteerd staat, wordt Wayss & Freytag momenteel gewaardeerd op 355 miljoen mark.

Beide bedrijven kennen elkaar onder meer van de aanleg van de tweede Heinenoord-tunnel in Rotterdam. Wayss & Freytag is weliswaar een aannemer die alle bouwdisciplines in huis heeft, maar geniet in het buitenland reputatie met grote infrastructurele projecten.

Wayss & Freytag is grotendeels in handen van AGIV, een Duitse holding met belangen in de machinebouw, electronica, transport en logistiek en in de bouw. AGIV steekt niet onder stoelen of banken dat het van Wayss & Freytag af wil. 'AGIV is bezig met het herstructureren van de portfolio. Bouw past er niet meer in', aldus de woordvoerder van AGIV, die niets kwijt wil over de naam van de gesprekspartner.

Niet alleen van de bouwbelangen wordt afscheid genomen. Om de financiële positie van de groep te verbeteren, staan ook de luchtvrachtactiviteiten en de reisdiensten in de etalage. Vooral in de bouwsector, goed voor een derde van de AGIV-omzet van tien miljard mark, stellen de prestaties teleur.

Tegen de Frankfurter Allgemeine Zeitung zei AGIV-bestuursvoorzitter Udo G. Stark een week geleden nog dat er gesprekken worden gevoerd met een buitenlands bouwbedrijf dat prima bij Wayss & Freytag zou passen. De aanwezigheid van die beoogde partner in het buitenland kan Wayss & Freytag, die eveneens meer en meer over de grens kijkt, goed van pas komen. 'Omgekeerd is de Duitse bouwmarkt en diens oostelijke buurlanden vanuit het oogpunt van een buitenlandse geïnteresseerde van groot belang', zei Stark. HBG haalt meer dan 60 procent van zijn omzet buiten Nederland.

Voor HBG is Duitsland geen onbekend terrein. Het concern is daar al actief via de Duitse dochteronderneming Raulf Bau. Ook HBW, het beton- en waterbouwbedrijf, en Intervam, het woningbouwbedrijf, proberen voet aan de grond te krijgen. De Duitse markt levert HBG een omzet op van ruim 700 miljoen.

Verdienen doet het concern er echter niet. Na het optimisme van na de Duitse eenwording bevindt de Duitse markt zich in een diepe crisis. Bovendien zit het HBG ook niet echt mee in Duitsland. Raulf is bezig met een reorganisatie, onder meer omdat het in Berlijn rake klappen opliep. En HBG mocht het prestigieuze Bondsdagcomplex in Bonn bouwen, maar dat project liep uit op een debacle toen de kelder onder water kwam te staan.

Met een andere prestigieuze order, het aanleggen van een tunnel onder de Berlijnse Tiergarten, dacht HBG zich te revancheren. Dat liep echter anders toen de Oostenrijkse hoofdaannemer plotseling op de fles ging en onderaannemer HBG buitenspel werd gezet. Tot overmaat van ramp werden de bouwketen ingenomen door bouwvakkers van concurrent Ballast Nedam. Die waren ingeschakeld door de nieuwe hoofdaannemer Hochtief, tevens grootaandeelhouder van Ballast Nedam.

Momenteel legt HBG de laatste hand aan een aanbieding voor de aanleg van een spoorlijn nabij Keulen. Het concern hoopt binnenkort bekend te maken die order in de wacht gesleept te hebben.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden