Bagagekruiers voeren actie in het Hilton

De staking van bagagemedewerkers leidde gisteren niet tot grote problemen op Schiphol. ‘Dat kan nog komen.’..

Geen rokerig achteraf zaaltje, maar een chique meetingroom in het Hilton hotel op Schiphol vormt deze dagen het actiecentrum van stakende bagagekruiers. ‘Actie! Actie! Actie!’, schreeuwen de stakers in de zaal ‘Garden’. In de aanpalende lobby kijkt een groepje Amerikaanse zakenlieden geïrriteerd op.

Ongeveer honderd medewerkers van bagage- en passagiersafhandelaar Menzies Aviation hebben zich vrijdag als staker geregistreerd, twintig procent van het werknemersbestand. ‘Na jaren van stilstand willen wij 3,5 procent meer loon. Menzies biedt niet meer dan 2,5 procent. Veel te weinig dus’, zegt Melios Rappos, die als supervisor bagage 1.800 euro netto verdient.

FNV Bondgenoten en vakbond De Unie hebben hun leden opgeroepen om drie dagen achter elkaar te staken. Ondanks dat het overgrote deel van de Menzies-medewerkers vrijdag gewoon aan het werk is, wil vakbondsbestuurder Maarten Hoelscher niet van een mislukking spreken. ‘Voor een eerste stakingsdag is dit juist gigantisch geslaagd.’

Het Engelse bedrijf Menzies werkt voor 27 luchtvaartmaatschappijen op Schiphol en handelt circa 10 procent van alle bagage en passagiers op de luchthaven af. Klanten zijn onder meer easyJet, Onur Air, Delta Air Lines, Japan Airlines en El Al.

De staking leidde gisteren niet tot grote chaos op Schiphol. Wel liepen veel vluchten vertraging op, waarvan een twaalf uur. Ook moesten luchtvaartmaatschappijen allerlei kunstgrepen uithalen om hun klanten te helpen.

Zo werden 270 passagiers van het Taiwanese Eva Air met een wiebelige noodtrap uit het vliegtuig gehaald. ‘Er was geen grondpersoneel van Menzies om ons vliegtuig uit Tapei op de slurf aan te sluiten’, zegt grondstewardess Monika Tang van Eva Air.

En de koffers hebben servicemedewerkers van Eva Air zelf uit het vliegtuig gehaald.

‘Een hele prestatie van mijn collega’s’, vindt Tang. ‘Normaal gebeurt dit door zeven sterke kerels van Menzies.’

In vertrekhal 3 is Jan Hillman in conclaaf met een steward van ArkeFly. Zijn vlucht is door de staking twaalf uur vertraagd. ‘Krijg ik alleen een voucher voor wat eten en drinken? Ik wil een taxi naar huis.’

Een verdieping hoger verdedigt financieel directeur van Menzies Aviation, Frank Judell, zijn eindbod van 2,5 procent.

‘We draaien dit jaar verlies en kunnen daarom onmogelijk hogere salarissen uitbetalen. De vooruitzichten zijn ook ronduit beroerd. De marges in de luchtvaart slinken met de dag.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden