WINNAAR & VERLIEZERHerna Verhagen & Willem van der Leegte

Baas PostNL crisismanager af, baas VDL moet nu crisismanagen

Herna Verhagen (53) .Beeld ANP

Herna Verhagen - PostNL

De beste marketing noemde ze de glimlach van de postbezorger. Herna Verhagen (53) moet zich al jaren crisismanager voelen. Altijd waren er bij haar PostNL wel tegenslagen te melden. Zelden meevallers. Het bedrijf opereert nu eenmaal in een krimpmarkt.

Tot overmaat van ramp vernietigde een rechtbank in Rotterdam vorige week ook nog even de al lang beklonken fusie tussen PostNL en concurrent Sandd. Het zou een juridisch huzarenstukje vergen om de beide bedrijven weer uit elkaar te halen.

Maar deze week was er ineens goed nieuws. PostNL meldde dat de winst over het tweede kwartaal beduidend hoger zal uitvallen, omdat door de lockdown mensen veel meer producten online bestellen. Analisten kwamen meteen met koop-adviezen. De koers van het aandeel die eind maart nog door de 1 euro dreigde te zakken, steeg ineens met 18 procent naar 1,71 euro. Zo waar was PostNL een keer de grote winnaar op de beurs na jarenlang bijna uitsluitend n het rechterrijtje van de fondsen op het Damrak te hebben gebivakkeerd.

Verhagen schreeuwde het niet van de daken. Zij gaat gewoon door met managen en verbinden. Eén zwaluw maakt nog geen zomer, zo weet ze als geen ander. Maar een opsteker in tijden van crisis is een meevaller. Zeker als de verschuiving naar de online markt permanent blijkt te zijn.

Willem van der Leegte (37).Beeld ANP

Willem van der Leegte - VDL 

Ineens problemen met auto’s en bussen

Willem van der Leegte (37) leek zo mooi op het succes van zijn vader Wim voort te kunnen borduren. Ook hij bewees dat een maakindustrie nog wel degelijk toekomst had in Nederland. Maar nu moet hij gedwongen door corona crisismanager gaan spelen. Woensdag kwam de onheilstijding dat BMW het contract verscheurt om tot 2030 bij VDL Nedcar in Born de XI te produceren.

Dat is uiterst zorgelijk omdat ook de productie van de Mini’s bij de lovebaby van VDL in elkaar is gezakt. VDL Nedcar zou weliswaar onderhandelen met een andere autofabrikant om zelfrijdende auto’s voor stadsvervoer te produceren, maar hoe concreet dat is, blijft zeer onzeker nu de hele auto-industrie in de sores zit.

Vrijdag werd de noodklok geluid voor de bussendivisie van VDL. Omdat er minder reizigers met het stads- en streekvervoer gaan – en de touringcarmarkt helemaal op zijn gat ligt – is de vraag instort. ‘Kunnen de fabrieken in Valkenswaard (touringcars), Heerenveen, Roeselare en Eindhoven (buschassis) openblijven?’ schreef de regionale krant De Limburger vrijdag. Eerder gingen al geruchten dat VDL plannen zou hebben om de fabriek in Heerenveen te sluiten. Willem van der Leegte heeft dat altijd hardnekkig ontkend, maar toen hoefde hij geen crisismanager te spelen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden