Awacs-Benz

Een rijdend radarschip is deze Mercedes-Benz E-klasse. Tel maar mee: een langeafstandsradar die 200 meter vooruit kijkt, twee radars voor dichtbij en twee die naar achteren kijken....

Hout is overal uit, behalve bij limousines voor oudere mannen. En bij Mercedessen. In een BMW 5-serie of een Audi A6 zul je vooral aluminiumaccenten of carbonmaterialen aantreffen en bijna nooit meer hout. Maar in een E-klasse kun je naast deze materialen gewoon nog kiezen voor plankjes eucalyptushout, wortelnotenhout of essenhout op je dashboard. Net als vroeger. Dergelijke verwijzingen naar het verleden geven een vertrouwd gevoel, is het idee. Dat geldt ook voor de bediening. Die is sinds het eind van de jaren zestig ook nauwelijks veranderd: de verlichting heeft nog altijd dezelfde draaiknop als in een S-klasse uit begin jaren zeventig en ook het voetpedaal dat als ‘handrem’ fungeert, laat zich nog immer op dezelfde wijze ontkoppelen.

Het interieur van E-klasse mag lekker naar vroeger zwemen, voor de rest is de auto ‘vol gehangen’ met moderne foefjes. Zoals al die radars, die het rijden dus veiliger en comfortabeler moeten maken. Comfortabel, omdat ze op de snelweg de besturing deels kunnen overnemen. Door de cruisecontrol te koppelen aan de radars, kan de E-klasse zelf afstand houden tot een voorligger. Remt deze, dan remt de auto mee. Versnelt hij, dan gaat de Benz mee, tot de opgegeven maximumsnelheid is bereikt. Dergelijke systemen bestaan al jaren, maar ze werkten tot nu toe vooral op de zenuwen. Reed je achter een auto die vervolgens een vrachtwagen ging inhalen, dan gaf het systeem een scheut gas, vanwege het gat dat ontstond doordat de voorligger ‘verdween’. Om vervolgens de vrachtwagen te ontdekken, waarop weer werd geremd. Als de vrachtwagen vervolgens ingehaald werd, ontstond er weer een gat, waardoor er opnieuw gas werd bijgegeven. En zo eftelingde je als ontstressing zoekende automobilist over de snelweg.

Maar de nieuwe radar van de E-klasse kan verder kijken, tot wel 200 meter. En hij lijkt te begrijpen dat als er een gaatje valt, dat niet meteen opgevuld hoeft te worden. Gevolg: je cruist rustig voort zonder telkens te versnellen en te remmen.

Veilig moeten de radars ook zijn. Als het verkeer op de snelweg plotseling tot stilstand komt en de bestuurder ziet dat over het hoofd, dan grijpen ze in. Als een botsing niet meer te vermijden is, zal de Benz in de laatste milliseconden volop remmen, zonder ingreep van de bestuurder. De auto zal nog steeds op zijn voorligger knallen, maar de snelheid zal een stuk lager liggen, waardoor schade en verwondingen beperkter zullen zijn. De virtuele kreukelzone noemt Mercedes dit. Blik heeft dit niet getest.

Met al die radars is de E-klasse een soort rijdende Awacs geworden. Maar het werkt en het werkt bijna ongemerkt. Kost wel een centje extra: 3.490 euro. Frans Bauer zou zeggen: ‘Gewoon doen.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden