Autotak afgesplitst van conglomeraat Hyundai

Het met zware schulden kampende Hyundai, verreweg het grootste conglomeraat in Zuid-Korea, heeft een nieuw plan van 3,3 miljard gulden opgesteld om uit de problemen te geraken....

Het plan is de eerste overwinning van de nieuwe minister van Financiën Jin Nyum. Hij verving vorige week Lee Hun Jai die moest aftreden omdat hij te weinig opschoot met de hervormingen bij Hyundai. De nieuwe man beloofde meer vaart te zetten achter de hervormingen in de derde economie van Azië.

'Dit is een enorm belangrijke ontwikkeling in Korea', stelt Wilbur Ross, eigenaar van WL Ross & Co. Hij kocht samen met de Amerikaanse verzekeraar America International enkele weken geleden voor 900 miljoen dollar het Hyundai Investment Trust Fund, een beleggingsfonds dat 20 miljard dollar beheert. Ook deze koop is onderdeel van het herstructureringsplan van Hyundai. 'Over tien jaar tijd oordelen historici het vrijwillig terugtreden van de familie Chung als dé belangrijkste stap in de economische geschiedenis van Zuid-Korea', stelt Ross.

Het management van Hyundai was vooral in handen van familieleden van oprichter Chung. Volgens Ross betekent de herstructurering van Hyundai ook de verandering van familiemanagement naar professioneel management.

De schuldeisers van Hyundai keurden het plan maandag goed en daarmee is vooral de verliesgevende bouwtak Hyundai Engineering voorlopig gered.

Afsplitsing van de autodivisie van de rest van het conglomeraat is opvallend. De autodivisie is namelijk de best draaiende tak van alle Hyundai-onderdelen. Hyundai Motor haalde in de eerste zes maanden van dit jaar een recordwinst van omgerekend 544 miljoen gulden, bijna driemaal zo veel als in de eerste helft van vorig jaar.

Bij de slecht draaiende bouwtak zijn nieuwe maatregelen genomen die een deel van het oorspronkelijke reddingsplan van 1,52 biljoen won (3,3 miljard gulden) vervangen. Hyundai Engineering and Construction haalt nu geld op via de verkoop van zijn belangen in andere divisies van het concern. Ook verkoopt het onroerend goed en andere bezittingen.

Hyundai is, net als de andere grote concerns van Zuid-Korea, in de problemen geraakt door de Azië-crisis die in 1997 uitbrak.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden