Autosector ziet weinig heil in sloopregeling

Kritiek autobranche op eigen sloopregeling zwelt aan...

Amsterdam Een groot deel van de Nederlandse autosector ziet geen heil in de sloopregeling voor oude auto’s die volgende maand in werking treedt.

De voorwaarden waaraan deelnemers moeten voldoen zijn te streng om van de regeling een succes te maken, zeggen partijen in de autobranche. Ook vinden ze de maximale slooppremie van 1.000 euro een te laag bedrag.

Vanaf mei, de precieze datum is nog onbekend, kunnen kopers van een nieuwe of gebruikte auto (vanaf bouwjaar 2001) 750 of 1.000 euro subsidie krijgen als zij hun oude auto laten slopen. De nieuwe auto moet bij een erkend autobedrijf worden gekocht.

De te slopen auto moet sinds 1 maart 2008 op eigen naam staan. Ook moet deze auto een apk-keuring hebben die nog minimaal drie maanden geldig is.

Vooral over deze laatste eis bestaat veel onbegrip. ‘Een klant bij wie de apk over twee maanden afloopt maar wel slooppremie wil ontvangen, moet dus eerst zijn auto opnieuw laten keuren, eventuele kostbare reparaties uitvoeren om vervolgens die auto door de shredder vermorzeld te zien worden. Dat is toch te gek voor woorden?’, zegt Ed Gerbranda, directeur van Peugeotdealer Spijkers uit Goirle.

Uit een online peiling van het vakblad Automobielmanagement blijkt dat een meerderheid in de autobranche geen heil ziet in de sloopregeling. Vooral reparatiebedrijven en onderdelenhandelaren vrezen omzetverlies.

De Bovag, die de regeling samen met het ministerie van Milieu heeft opgesteld, zegt echter nog steeds een ‘warm voorstander’ van de regeling te zijn. ‘We hebben hoge verwachtingen’, aldus een woordvoerder.

Volgens milieuminister Cramer kunnen met het ‘sloopbudget’ van 85 miljoen euro honderdduizend vervuilende auto’s van de weg worden gehaald.

Bert van Wee, hoogleraar transportbeleid aan de TU Delft, zegt dat de beoogde milieuwinst minimaal is. ‘Nieuwe auto’s zijn de laatste jaren helemaal niet zuiniger geworden. Alle technische winst is opgegaan aan meer luxe en vermogen. Bovendien kost het slopen van auto’s ook veel energie. Evenveel als het laten doorrijden van die auto’s.’

André Roggeveen, directeur van onderdelengroothandel Sator, vindt het ‘belachelijk’ dat de overheid premie geeft op het vernietigen van auto’s die nog prima rijden. ‘Ik snap niet wat daar duurzaam aan is. Dit bevordert alleen maar de door het kabinet zo verguisde wegwerpmaatschappij.’

In Nederland rijden volgens het bureau voor voertuigregistratie VWE bijna honderdduizend auto’s rond die in aanmerking kunnen komen voor een slooppremie. Gaan die mensen ook allemaal gebruikmaken van de regeling?

‘Zeker de helft daarvan wel. Dat is de normale vervangingsmarkt, de groep die zonder slooppremie ook een nieuwe auto koopt. Die pakken die premie nu lekker mee’, zegt Erik van den Heuvel van Autodata, een adviesbureau dat gespecialiseerd is in de Nederlandse occasionmarkt.

Of de andere helft dat ook gaat doen is volgens hem zeer de vraag. ‘De meeste mensen die in een oude, economisch vrijwel waardeloze wagen rondrijden zijn niet de grootste autokopers. Die trekken heus niet duizenden euro’s uit voor nieuwe of gebruikte auto’s, ook niet als ze daarvoor een premie krijgen’, aldus Van den Heuvel.

Opeldealer Ab Ophoff uit Nieuwleusen verwacht geen grote omzetstijging. ‘Maar nadelig zal de regeling niet uitpakken.’ Wel verwacht hij iets meer occasions te verkopen. ‘Bij lagere bedragen tikt 1.000 euro premie lekker aan. Daarnaast blijft de inruilpremie bestaan, ook al wordt de auto gesloopt. Want de inruilpremie is gewoon een standaardkorting en dat blijft zo.’ Volgens Ophoff bedraagt de inruilkorting gemiddeld 500 tot 750 euro. ‘Het totale klantvoordeel kan dus oplopen tot 1.750 euro’, aldus Ophoff.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden