Autoluwte treft Utrechtse winkeliers

De Utrechtse winkelier Theo Poort kreeg onlangs een verhitte vrachtwagenchauffeur in zijn zaak die hem vroeg hoe hij in 's hemelsnaam bij een café aan de Oudegracht moest komen....

Van onze verslaggeefster

Ellen de Visser

UTRECHT

Poort is eigenaar van een 'ouderwetse galanteriewinkel' in hartje Utrecht. Hij is hofleverancier van onder meer porselein, gerestaureerde gaslampen, speeldozen en aardewerk. Klanten uit heel Nederland kwamen altijd speciaal voor zijn zaak naar Utrecht, maar dat animo is de afgelopen maanden danig afgenomen. Oorzaak: de verkeersmaatregelen van de gemeente.

November vorig jaar werd de zogeheten compartimentering ingevoerd: de stad werd ingedeeld in zeven wijken die niet of nauwelijks met elkaar verbonden waren. De belangrijkste doorgaande routes door de binnenstad werden opgeheven. Automobilisten moesten voortaan via de singels rijden als zij aan de andere kant van de stad wilden zijn.

De bedoeling van de gemeente was de leefbaarheid in de binnenstad te verbeteren. Ondernemers in het centrum klaagden echter van meet af aan over omzetverlies. Uit een enquête van de Utrechtse Kamer van Koophandel blijkt dat die omzet in de eerste drie maanden na invoering van de compartimentering met gemiddeld 6 procent is gedaald.

De gemeente heeft de bezwaren van de ondernemers ter harte genomen. Het aantal compartimenten wordt teruggebracht van zeven naar drie of vier, en een gunstiger afstelling van verkeerslichten moet de doorstroming op de singels verbeteren. Bovendien wordt het aantal parkeerplaatsen niet verminderd zolang parkeergarages nog in aanbouw zijn.

Wethouder I. Herweijer van Economische Zaken benadrukt dat er van mislukking van de gemeenteplannen geen sprake is. 'Doorgaand verkeer moet geweerd worden uit de binnenstad. Dat principe blijft overeind. De ondernemers staan daar pal achter. Vroeger was soms meer dan de helft van het verkeer in de binnenstad doorgaand verkeer. Daar hebben winkeliers ook niets aan.'

Herweijer erkent echter dat de plannen in de praktijk soms tot problemen leidden. 'Sommige ondernemers doen er sinds de compartimentering twintig minuten over om van hun winkel bij het magazijn om de hoek te komen, omdat dat net in een ander deel van de stad ligt. Zulke situaties moeten we voorkomen.'

De wethouder hoopt dat het gedeeltelijk terugdraaien van de verkeersmaatregelen het imago van de binnenstad zal verbeteren. 'Onze communicatie over het onderwerp is niet goed geweest. Wij hebben het begrip autoluw geïntroduceerd om aan te geven dat we alleen auto's die niets in de binnenstad te zoeken hebben, willen weren, maar niemand begreep dat. Het is nooit ons doel geweest om Utrecht onbereikbaar te maken, maar zo is het bij velen wel overgekomen.'

De Kamer van Koophandel en het Platform Binnenstad Utrecht zijn tevreden over het besluit van de gemeente. Adjunct-directeur H. Jooren van de Utrechtse Kamer van Koophandel maakt een vergelijking met de verkeerssituatie in Groningen, de eerste Nederlandse stad die de strijd met de auto aanging. 'Groningen heeft een rondweg om de binnenstad en bezoekers kunnen hun auto op loopafstand van het centrum parkeren. Met de maatregelen die nu worden aangekondigd, komen we daar dichtbij.'

Wethouder Herweijer verwacht dat dit komend najaar zal gebeuren. De invoering gaat, net als vorig jaar november, gepaard met een informatiecampagne. Jooren van de Kamer van Koophandel hoorde de afgelopen maanden op allerlei congressen dat het publiek voor een dagje winkelen toch liever naar Den Haag gaat. Herweijer: 'Die kant moeten we niet op. We moeten er stevig aan werken om Utrecht te promoten. Bezoekers mogen in geen geval denken dat ze Utrecht niet meer in kunnen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden