Nieuws

Autokameraden Bovag en RAI slaags over Duitse diesels

Twee wapenbroeders in autoland zijn slaags geraakt: branchevereniging Bovag verwijt autokoepel RAI Vereniging stemmingmakerij over tweedehands diesels. Laatstgenoemde waarschuwde onlangs dat Nederland overspoeld dreigt te worden door vervuilende oude importdiesels, nu autofabrikanten in Duitsland onder dreiging van een verbod hebben beloofd massaal dieselwagens terug te kopen.

Duitse milieuactivisten demonstreren voor een dieselverbod in de Duitse hoofdstad Berlijn. Beeld REUTERS

Vanwege de veel te hoge uitstoot van schadelijke stikstofoxiden dreigt in diverse Duitse steden een verbod op deze auto’s. Diverse steden, waaronder Berlijn, Hamburg en Stuttgart, hebben zo’n verbod al aangekondigd. Uit vrees voor een grootscheepse ban heeft de Duitse regering met autofabrikanten een ruimhartige terugkoopregeling afgesproken, waarbij bezitters van zo’n auto tegen vergoedingen tot tienduizend euro hun vuile auto kunnen inruilen tegen een nieuwe, schone.

RAI Vereniging is bang dat een flink deel van die diesels naar Nederland wordt geëxporteerd. Maar volgens Bovag laten de cijfers het tegendeel zien: in maart werden nog 5.572 tweedehands diesels naar Nederland gehaald, terwijl dit er in september nog maar 3.484 waren. Dat is een afname van ruim 37 procent en het laagste niveau sinds 2016, aldus Bovag.

‘We hebben geen enkele aanwijzing dat er een tsunami aan oude diesels deze kant op komt’, zegt een woordvoerder. ‘Dat blijkt dus ook niet uit de cijfers. De helft van de auto’s die nu wordt geïmporteerd is bovendien euro-6 en dus schoon.’

Stemmingmakerij 

Stemmingmakerij door RAI Vereniging, aldus Bovag. ‘Het is een raar doemscenario. De RAI is al een tijdje bezig met het demoniseren van de parallelimport, zij willen het liefst dat iedereen een nieuwe auto koopt’, zegt de woordvoerder. ‘Wij zijn blij dat de particuliere consument dankzij import in staat is ook een tweedehands auto te kopen.’

RAI Vereniging toont zich verbaasd over de aanval. ‘Wij zien dat het aandeel Duitse importdiesels al jaren stabiel is op ongeveer 30 procent. Duitse diesels zijn goedkoop, omdat ze daar niet meer verkocht kunnen worden. Dus als er nu ineens 1,2 miljoen auto’s bij komen, zal de prijs vermoedelijk verder onder druk komen te staan.’ Dat betekent dat oudere diesels nog aantrekkelijker worden, waardoor de import uit Duitsland zeker kan stijgen. ‘Nederlanders zijn prijsbewust, wij willen waarschuwen voor de kwalijke gevolgen voor de luchtkwaliteit als er hierdoor een groot aantal vervuilende diesels deze kant op komt.’

Of deze voorspelling uitkomt, is volgens de woordvoerder van RAI onzeker. ‘Wij hebben de wijsheid ook niet in pacht. We hebben geen glazen bol.’

Bovag blijft bij zijn stelling dat er weinig aan de hand is. De woordvoerder zegt dat de relatie tussen beide belangenverenigingen goed is . ‘We zijn het in 95 procent van de gevallen eens, maar op dit onderdeel niet. We vonden het tijd worden voor een beetje tegengas, gebaseerd op cijfers.’ 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.