Nieuws autoprijzen

Autobranche botst met staatssecretaris Snel: nieuwe auto's worden volgens de sector flink duurder

Nederlandse autoverkopers, verenigd in Bovag en RAI Vereniging, zijn boos op staatssecretaris Snel van Financiën, doordat hij weigert de aanschafbelasting BPM voor personenauto’s en motoren tijdelijk te verlagen. Hierdoor valt de aanschafprijs van nieuwe auto’s tot juli volgend jaar gemiddeld 800 tot 2000 euro hoger uit, aldus de sector. Snel ontkent op zijn beurt dat de BPM te hoog is en baseert zich op onderzoek van TNO dat donderdag naar de Tweede Kamer is gestuurd.

De aanschafprijs van nieuwe auto's valt tot medio volgend jaar flink duurder uit omdat staatssecretaris Snel weigert de BPM tijdelijk te verlagen, zegt de autobranche. Beeld ANP

Het conflict spitst zich toe op een nieuwe meetmethode voor de uitstoot van CO2 per kilometer. Deze nieuwe methode, WLTP genaamd, geeft een realistischer inschatting van het verbruik (en daarmee de uitstoot van CO2) door personenauto’s dan de oude test. Hoewel de stijging alleen op papier bestaat, stijgt de BPM hierdoor ook. De aanschafbelasting is in Nederland namelijk gekoppeld aan de CO2-uitstoot. Nieuwe auto’s dreigden daardoor honderden euro’s duurder uit te vallen.

De staatssecretaris heeft de Kamer eerder beloofd dat de BPM niet mag toenemen alleen doordat een nieuwe meetmethode wordt gebruikt. Hij wil daarom vanaf 1 juli 2020 de BPM-berekeningen aanpassen. Tot die tijd wordt gebruik gemaakt van een rekenmethode die nieuwe WLTP-waarden terugrekent naar de oude waarden, zodat er niet gerommeld hoeft te worden aan de BPM.

Volgens RAI Vereniging en Bovag deugt deze terugrekenmethode niet en betalen automobilisten nu te veel voor hun nieuwe auto. De branche noemt het besluit van Snel om voorlopig niets te doen ‘onverteerbaar’ en eist vanaf 1 januari 2020 een correctie op de aanschafbelasting.

Volgens het onderzoek door TNO blijkt dat het verbruik bij de terugrekening niet veel hoger uitvalt. Snel weigert daarom een tussentijdse aanpassing van de BPM. TNO komt op een verschil van gemiddeld 1 gram per kilometer; de autosector, dat zich baseert op andere data, ziet een verschil van 10 tot 11 gram per kilometer, wat een groot effect heeft op de hoogte van de BPM. Volgens TNO zijn eventuele verschillen te verklaren doordat auto’s gemiddeld zwaarder worden en doordat consumenten meer SUV’s kopen, die een hoger verbruik hebben.

De autobranche, dit jaar geconfronteerd met een verkoopdaling van 10 procent, vreest dat kopers nu nog langer zullen wachten met de aankoop van een nieuwe auto. Voorzitter Steven van Eijck van RAI Vereniging zegt dat de verduurzaming van het wagenpark vertraging oploopt, doordat consumenten langer doorrijden in hun oudere, minder zuinige auto. De sector heeft KPMG opdracht gegeven een nieuw onderzoek te laten uitvoeren, waarvan de uitkomsten voor Prinsjesdag bekend moeten zijn.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden