Auto voor bakfietsvaders

Gereden Fiat Doblò 1.4 Emotion benzine Acceleratie in 15,4 seconden van 0 naar 100 km/u Laadvermogen Maximaal 3.200 liter Prijs Vanaf 17.295 euro (kies als het even kan voor een diesel) Verbruik 7,2 l / 100 km (niet sneller rijden dan 90 km/u) Wat er verder toe doet Schuifdeuren voor...

Laten we beginnen met een stelling: Fiat is het briljantste autoconcern ter wereld. Bespottelijk? Nee hoor, het is echt waar. Voorbeeld: niet zo lang geleden was het Italiaanse autoconcern zo goed als failliet en kreeg het van de toenmalige moeder General Motors 1,5 miljard dollar mee om te sterven. En kijk nu eens wie er op apegapen ligt en welk bedrijf onlangs een flink belang nam in die andere Amerikaanse ‘grootheid’ Chrysler, voor de prijs van een roombroodje.

Nog een voorbeeld: dat dieselauto’s niet langer walmen en stinken en met geen tien paarden van hun plaats te krijgen zijn: allemaal te danken aan Fiat, dat de commonrail diesel uitvond. En nu hebben ze weer iets bedacht om het subtiele samenspel tussen zuiger en klep te optimaliseren. Technische rimram allemaal, maar voor de verbrandingsmotor zijn deze Italiaanse vindingen de giant leap die deze vorm van aandrijving hebben behoed voor een vroegtijdige aftocht.

Fiat dus.

Maar uiteindelijk draait het om de auto’s die ze maken. Zijn die dan zo briljant? Reken maar. De Fiat 500 kent iedereen. Maar vergeet de Panda niet. Dit kleine karretje redde het concern hoogstpersoonlijk van de ondergang (samen met dat anderhalve miljard van General Motors). Het is een van de mooiste, meest praktische kleine auto’s ter wereld. Het model oogt nog altijd fris, ook al is het al zeven jaar oud. En hij gaat niet eens zo heel vaak stuk.

Bizarre modellen maken ze ook. Zoals de Multipla, een designklassieker die mooi van lelijkheid is. Tot diezelfde categorie hoort ook de Doblò. In de week dat Blik deze auto voor de deur had staan, kwamen er drie buurmannen speciaal naar buiten om te melden hoe lelijk ze de auto vonden. ‘Ik weet dat het politiek incorrect is’, zei één besmuikt, ‘maar Fiat is het enige merk dat een auto heeft weten te ontwerpen die eruitziet alsof hij lijdt aan het syndroom van Down.’ Zelfs de pr-dame van Fiat verontschuldigde zich een beetje voor de auto, of vooral voor zijn motor. ‘Die is, eh, niet heel erg krachtig’, zei ze.

Klopt allemaal. De Doblò is de eerste moderne auto die we reden waarvan de benzinemotor niet opgewassen is tegen het verkeer van nu. Uit uitvoerige tests door Blik is gebleken dat een kip sneller een ei uitbroedt dan dat de Doblò naar 100 accelereert. Ook zit de Doblò vol Italiaanse charme: al na 3.000 kilometer klinken overal rammeltjes. En het dashboard oogt alsof het uit een auto van tien jaar geleden is getransplanteerd.

Maar de Doblò is er ook niet voor de autofiel. Hij is er voor de bestuurder zonder imago, die alleen van A naar B wil en daarbij zoveel mogelijk mensen en spullen wil meenemen tegen zo laag mogelijke kosten. Het is een auto voor vaders die ook een bakfiets voor de deur hebben staan. En voor ouderen die een fietsdrager te veel gedoe vinden en hun rijwielen daarom gewoon achterin willen kieperen.

De benzineversie van de Doblò is dus traag, matig afgewerkt, hij oogt als een busje, rijdt als een busje en is boven de 90 kilometer per uur ronduit onzuinig vanwege zijn enorme hoogte. Daarmee is de Doblò het rijdende antiserum voor de man met een midlifecrisis. Maar hij is ook enorm praktisch met zijn twee schuifdeuren, zijn hoge zit, de enorme hoofdruimte en een bagageruimte met ruimte voor twee sterrenstelsels. Ook heel slim: de basisversie is net iets goedkoper en ruimer dan de moeder aller bakfietsauto’s, de Citroën Berlingo.

Briljant merk dat Fiat.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden