Auto steeds minder populair onder jongeren

Jongeren rijden steeds minder auto. Door de opkomst van internet en de toenemende verstedelijking verliest de auto zijn aantrekkingskracht op met name jonge mannen. Het totaal aantal kilometers dat Nederlandse automobilisten afleggen neemt nog wel licht toe. Die stijging komt geheel op het conto van veertigplussers.

Een jongere krijgt rijles. Beeld anp

Dit blijkt uit de Mobiliteitsbalans 2012 van het Kennisinstituut Mobiliteitsbeleid. 'Deze trend is al enige jaren geleden gesignaleerd in Duitsland en de Verenigde Staten en nu dus ook in Nederland', zegt hoogleraar Transport en Infrastructuur Ben Immers die het onderzoek volgende week in Parijs presenteert tijdens een internationaal forum over mobiliteit.

In de hele westerse wereld laten jongeren de auto vaker staan. De daling van het autogebruik door jongeren was niet voorspeld door de gangbare verkeersmodellen. Die gingen, en gaan, er vooralsnog vanuit dat de huidige generatie jongeren afhankelijk van inkomen en opleidingsniveau, hetzelfde rijgedrag zou vertonen als hun vaders en grootvaders.

Dit blijkt niet het geval. Hoewel jonge vrouwen wel iets meer zijn gaan rijden dan hun moeders en oma's deden, wegen deze extra kilometers niet op tegen de daling van het aantal kilometers die jonge mannen afleggen.

Dalende populariteit
In Duitsland daalt het aantal rijvaardige jongeren inmiddels zienderogen. Nog maar 69 procent van de Duitse twintigers beschikt over een rijbewijs, tegenover 80 procent twintig jaar geleden. In Nederland is het aantal jongeren met een rijbewijs nog wel constant.

De dalende populariteit van de auto onder jongeren heeft in Nederland minder invloed op het totaal aantal gereden kilometers dan in de meeste andere westerse landen. Mede door de introductie van de gratis ov-studentenkaart in 1991 rijden Nederlandse jongeren al jaren minder dan veel buitenlandse leeftijdsgenoten. Ook is de fiets hier van oudsher. Duitse en Australische jongeren beginnen de tweewieler nu ook te ontdekken als alternatief voor hun dagelijks verkeer.

De dalende populariteit van de auto lijkt goed nieuws voor politiek Den Haag. De strijd tegen de files kan makkelijker worden gewonnen als nieuwe generaties vaker met de trein gaan. Daar staat tegenover dat ouderen automobilisten zich niet meer zo makkelijk de trein in laten jagen. Immers pleit voor aanpassingen om de snelwegen toegankelijker te maken voor ouderen. Zo zouden invoegstroken moeten worden verlengd en moet in de bewegwijzering minder tekst worden gebruikt.

Vandaag in het Economiekatern van de Volkskrant: Autorijden, echt iets voor veertigplussers

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.