Auto’s zonder een ‘A, B, C-tje’ vallen vaker buiten de boot

Bij de aanschaf van een nieuwe auto letten kopers steeds nadrukkelijker op het energielabel. Het A-B-C-tje van de autoverkoop...

In de showroom van autobedrijf Nefkens in de Utrechtse wijk Overvecht wijst autoverkoper Tim Jongerius (20) naar een nieuwe Peugeot 207. ‘Een 1,4 achtklepper. Echt een heerlijke wagentje. Maar helaas wel voorzien van het energielabel D. Dat schrikt veel kopers tegenwoordig af, die willen alleen nog maar zuinige auto’s. Voor ons wordt het steeds moeilijker auto’s te verkopen met een ‘verkeerd’ etiket. Niet omdat autokopers zich grote zorgen maken over de uitstoot, maar wel omdat de brandstof niet meer te betalen is.’

Sinds 2001 zijn autobedrijven verplicht nieuwe auto’s te voorzien van een energielabel. In de verkoopfolder of in de showroom moet dit label duidelijk worden gemeld. Op een energielabel staat onder meer het verbruik van de auto en de CO2-uitstoot in vergelijking met auto’s uit dezelfde klasse. Hoe lager het verbruik, hoe lager de CO2-uitstoot.

Per klasse geldt: een auto met een A-label is het meest zuinig, met een G-label het minst. Op het label hebben de categorieën A, B en C de kleur groen, D en E geel, en F en G de kleur rood.

Aan het energielabel is een bonus/malus regeling in de aanschafbelasting (bpm) gekoppeld. Kopers van zeer zuinige hybride auto’s met een A-label krijgen 6.400 euro korting op de bpm. Voor niet-hybride auto’s bedraagt de korting 1.400 euro (A-label) of 700 euro (B-label). Voor auto’s met een D- tot en met G-label moet extra bpm worden betaald. Een C-label geldt als neutraal: geen bonus, geen malus.

Of het Nederlandse wagenpark sinds de invoering in 2001 van de energielabels zuiniger en groener is geworden, valt volgens een woordvoerder van de branchevereniging van auto-importeurs in Nederland, de RAI, lastig met cijfers te onderbouwen. ‘Het wordt niet goed bijgehouden.’ Ook het ministerie van VROM, de initiatiefnemer van de energielabels, heeft geen cijfers paraat.

Over het zakelijk wagenpark valt wel iets interessants te melden: de gemiddelde lease-auto is de laatste jaren spectaculair zuiniger geworden, zo blijkt uit cijfers van Leaseplan, het grootste leasebedrijf van Nederland.

Van alle auto’s die Leaseplan dit jaar aan klanten least, heeft ruim 82 procent een groen A-, B- of C-label. In 2007 was dit nog 60 procent en in 2003 40 procent.

Volgens marketingdirecteur Rob Keulemans van Leaseplan is er een simpele verklaring voor de ‘vergroening’ van de lease-auto’s. ‘Bij steeds meer grote ondernemingen mogen leaserijders alleen nog maar een auto uitkiezen met een A-, B- of C-label. Die bedrijven hebben lijstjes waarop staat uit welke auto’s met welke labels gekozen mag worden. Soms geldt nog wel een uitzondering voor de top. Daar rijdt men graag automaat. Aangezien dat minder zuinig is, hebben die auto’s vaak een D-, of nog hoger label.’

Bedrijven die hun werknemers verplichten in een zuinige auto te rijden, doen dit volgens Keulemans om uiteenlopende redenen. ‘Grote banken of accountantskantoren willen graag laten zien dat ze maatschappelijk verantwoorde ondernemingen zijn. Het reduceren van CO2 hoort daarbij.’

Maar misschien wel de belangrijkste reden is volgens Keulemans een financiële: het bespaart brandstof. ‘Bedrijven besparen aardig wat geld door hun personeel in zuinigere auto’s te laten rijden. In vijf jaar tijd is het gemiddelde verbuik van onze klanten met 1 liter per 100 kilometer afgenomen.’

Voorbeelden van ondernemingen die hun werknemers verplicht in een lease-auto met groen label laten rijden, zijn onder meer TNT, Philips, ABN Amro, Achmea, Rabobank en ING. Volgens Keulemans zullen middelgrote en kleinere ondernemingen dit voorbeeld snel volgen. ‘We staan pas aan het begin van deze trend.’

Bij Energiebedrijf Nuon geldt de ‘ABC-regeling’ sinds begin 2006. Driekwart van alle auto’s heeft nu een groen label, zegt woordvoerster Mandy Ros, die zelf in een hybride Toyota Prius rijdt. Ook de raad van bestuur moet er binnenkort aan geloven. ‘Er zijn hybride Lexussen voor ze besteld.’ Nuon- werknemers die een nieuwe leaseauto krijgen, moeten daarnaast ook verplicht op de cursus Het Nieuwe Rijden, een overheidsinitiatief dat zuinig rijden propageert door middel van vroeg opschakelen.

Automerken die populair zijn onder leaserijders maar geen A-, B- of C-label hebben, krijgen het volgens autoleasebedrijven steeds zwaarder. ‘Volvo heeft het nu al heel moeilijk’, zegt Stijn Clercx, strategisch inkoper bij Athlon Car Lease. ‘Dat merk heeft weinig groene labels en heeft daar écht last van. Ook Mercedes moet ervoor boeten. BMW verkoopt heel goed. Dat heeft bijna alleen nog maar A-, B- of C-labels.’ Volvo laat weten snel met groenere modellen te komen.

De zuinigste auto van Nederland rijdt een beetje raar

De zuinigste benzineauto die op dit moment in Nederland te koop is, heeft een lange naam: Smart ForTwo Coupe Micro Hybrid Drive. De auto staat bovenaan de toptien van kleine zuinige auto’s die de ANWB, het Wereldnatuurfonds en de stichting Natuur en Milieu jaarlijks samenstellen. De Smart heeft 4,3 liter nodig om 100 kilometer ver te rijden. Een heel klein verschil met de Daihatsu Cuore die daar 4,4 liter voor nodig heeft. Dat de Smart zo zuinig is komt natuurlijk grotendeels door het kleine formaat en gewicht: de Smart is de kleinste auto die te koop is. Maar er is nog een reden: de stop-starttechnologie die ervoor zorgt dat de wagen geen brandstof gebruikt als hij stil staat. Een technologie die ook bij grotere auto’s zijn intrede doet. Dat werkt zo: als de bestuurder remt en de snelheid onder de acht kilometer komt, schakelt de motor automatisch uit. Wordt het rempedaal losgelaten dan slaat de motor automatisch weer aan. Het is vreemd rijden, zo leert een proefritje. Vooral stapvoets rijden in de file, waarbij de snelheid soms net boven en dan weer onder de acht kilometer komt, slaat de motor permanent af. Gelukkig is er een knopje om het systeem uit te schakelen. In de stad, de natuurlijke habitat van de Smart, werkt het wel prima.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden