Auto's storten zich in chaos bij Rotterdam

Politieagenten D. Compier en P. de Groot vegen stukken koplamp en glasscherven in de berm. 'We rijden van aanrijding naar aanrijding', zegt Compier....

Van onze verslaggever

ROTTERDAM

In en rond Rotterdam stond 's ochtends in totaal bijna dertig kilometer file. Tijdens de avondspits liep dit zelfs op tot vijftig kilometer. De knelpunten waren de omleidingsroutes door de Beneluxtunnel, de Maasboulevard en het knooppunt Kleinpolderplein. Het aantal verkeersongevallen op de Rotterdamse wegen steeg aanzienlijk. Cijfers heeft hij niet, maar Compier schat het aantal op bijna drie keer zoveel als normaal.

De oorzaak van de verkeerschaos is het herstelwerk aan twee belangrijke verkeersaders. In het voorjaar werden in de Van Brienenoordbrug kleine scheurtjes ontdekt. Dikkere staalplaten zullen nu de oude platen in het brugdek vervangen. Omdat de defecten vrij ernstig waren, moest de reparatie snel plaatshebben. De afsluiting van de brug in zuidelijke richting, afgelopen vrijdagavond, viel samen met de geplande opknapbeurt van de A 20 in oostelijke richting. Deze situatie duurt tot en met aanstaande zondag.

Met een omvangrijke voorlichtingscampagne probeerde Rijkswaterstaat de afgelopen weken automobilisten te waarschuwen . In een kleurenmagazine voor de bewoners van Rotterdam en omstreken werden de werkzaamheden en de verkeersmaatregelen uitvoerig uit de doeken gedaan.

De voorlichting heeft niet het gewenste effect gehad. Pendelbussen van Rijkswaterstaat rijden forensen vanaf parkeerplaatsen buiten Rotterdam iedere vijf minuten naar een metrostation in de binnenstad. Hoewel gratis, wordt de speciale buslijn maar door een enkeling gebruikt. Buschauffeur J. Snoek had maandagavond rond zes uur in totaal 55 mensen vervoerd. Ter vergelijking: dagelijks passeren zo'n honderdduizend voertuigen de Van Brienenoordbrug. Snoek: 'Het valt behoorlijk tegen, je krijgt ze hun auto niet uit. Terwijl mensen die met mij meegaan, hard lachen als we langs die file rijden.'

De gratis trajectkaarten die Rijkswaterstaat weggaf aan bedrijven met werknemers buiten het Rotterdamse centrum, werden door maar tweehonderd dagelijkse reizigers aangevraagd. K. Abrahamse van Rijkswaterstaat: 'Mensen dachten zeker dat het niet zo'n vaart zou lopen. Nu staan automobilisten uren in de rij en hoor ik dat er tien verkeersongelukken per uur plaatsvinden.'

Cor (33) staat bedremmeld naar zijn in puin gereden auto te kijken. Hij had op het nieuws al gehoord van de verkeerschaos. Toch overweegt hij niet de pendelbus te nemen: al zijn materiaal en gereedschap zijn nodig voor zijn werk en ze passen niet in één tas. 'Bovendien is het de baas zijn tijd en betaalt hij de schade.'

Abrahamse van Rijkswaterstaat hoopt dat de lange files chauffeurs toch aansporen om alternatieve vervoersmiddelen te overwegen. 'Bestuurders hebben het aan den lijve kunnen ondervinden. Misschien zijn ze wakker geworden. Bovendien duurt de afsluiting nog tot en met 30 augustus.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden