Auto-industrie: twee snelheden

De auto-industrie kent verantwoorde milieuvriendelijke modellen en ‘lang leve de lol’-auto’s voor de directe verkoop...

Als er iets duidelijk wordt tussen de duizenden nieuwe auto’s die de komende tien dagen worden tentoongesteld op de Internationale Automobil Ausstellung (IAA) in Frankfurt, is het dat de auto-industrie twee snelheden kent.

Eerst is er het tempo van de korte termijn, de modellen die binnenkort in de showroom komen te staan. Voorbeelden zijn de nieuwe Peugeot 308, de doorontwikkeling van de succesvolle 307; de Renault Laguna, de auto waarmee het Franse merk revanche kan nemen op de auto die de Wegenwacht zo goed kent; de snoeperige Fiat 500 en de ravissante Alfa Romeo 8C Competizione. Auto’s om mee te rijden, van te dromen of mee te pronken. Misschien prijzig, maar wel te koop.

Daarnaast zijn er de auto’s die pas in 2010 of nog later beschikbaar komen. Ze staan als concept-model op draaiende podiumpjes: alleen kijken, niet om de deur dicht te smakken, daar zijn ze te kwetsbaar voor. Zelden werd zo duidelijk dat die twee soorten auto’s bar weinig met elkaar te maken hebben.

Op een braakliggend terrein, aan de voet van de reusachtige Messeturm, die het immense beursterrein overziet, staan vier Mini’s, de retro-auto van BMW-dochter Mini, met hun neus als vlaggetjes in het zand. Het zou een symbool kunnen zijn voor de auto-industrie die de kop in het zand steekt, maar zo is het niet bedoeld. De Mini’s verwijzen naar Cadillac Ranch, een Amerikaans kunstproject uit 1974 langs de oude Route 66. Dat project symboliseert de vrijheid die de auto biedt en die de industrie viert op toogdagen zoals deze, waar naar verwachting een miljoen bezoekers uit heel Europa op afkomen.

Struisvogelpolitiek is het laatste waarvan de fabrikanten kunnen worden beschuldigd. Ze geven miljarden uit aan schone en zuinige technieken, waardoor de auto ook in de komende decennia nog symbool kan staan voor vrijheid.

Maar van dichtbij lijkt het met een slakkengangetje te gaan. Sterker: wat er binnenkort in de showroom staat, is soms in volstrekte tegenspraak met de richting die de industrie zegt te gaan.

Neem Volkswagen, Europa’s grootste autobouwer, dat druk in de weer is met zuinige motoren, hybrides en nog veel meer verantwoords. Deze week trekt de fabrikant het doek van de Tiguan af: een kleine SUV, een luxe terreinwagen. Die wordt weliswaar met relatief schone motoren geleverd, maar is wel zwaar, wordt permanent vierwielig aangedreven en heeft een navigatiefunctie voor de wereld buiten de wegenkaarten.

Volkswagen is bepaald niet de enige met deze trend naar kleine terreinrijders. Seat laat de Tribu zien, Ford de Kuga, Mazda de CX7, BMW de X6, Renault de Koleos en zo moeten er meer zijn: gedrongen, hoog op de wielen, stoer, soms met vierwielaandrijving en bepaald geen wonderen van stroomlijn en efficiëntie. De een wat zuiniger dan de ander, maar wel allemaal lang leve de lol; één grote Cadillac Ranch. Dit is momenteel de categorie waar de consument gek op is. Niet vreemd dat de hier en daar zieltogende auto-industrie allereerst de oren laat hangen naar deze kaskrakers.

Daartegenover staat een heel ander verhaal. Een verhaal dat wordt geïllustreerd op het beursterrein door een niet-aflatende stroom pendelbusjes en beurstaxi’s die bezoekers van hal naar hal vervoeren. Die auto’s rijden op minimale hoeveelheden diesel, aardgas, elektriciteit of waterstof: Ford, Mercedes, BMW, Opel en anderen laten zien waartoe ze al in staat zijn.

Binnen tonen de grote fabrikanten hoe het nog beter wordt: schoner en duurzamer. Want ook de zorg om het milieu wordt met oprechtheid beleden. BMW, Porsche, Fiat, Volkswagen en Daimler laten zeer schone diesels zien. Talloze merken tonen studiemodellen van hybridemotoren waarbij een verbrandingsmotor op benzine of diesel elektriciteit produceert om de traditionele motor te helpen of te vervangen.

BMW heeft waterstofverbrandingsmotoren waarbij slechts stoom uit de uitlaat ontsnapt, Kia en tientallen anderen tonen brandstofcelconcepten. Zeg niet dat de industrie stilzit, maar in de showroom blijft het nog rustig. In de imposante arena van Daimler staat een Smart waar een dik, geel krulsnoer uitkomt: de elektro-Smart. Komt nog dit jaar op de markt staat te lezen op het informatiepaneel. Klopt: honderd stuks voor een proef in Londen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden