Auto-industrie plaatst overheid voor dilemma

Minister Donner van Sociale Zaken heeft de spotlights deze week geroofd van zijn collega Bos op Financiën. Nu de kredietcrisis zich langzaam van banken en verzekeraars verplaatst naar de rest van de economie, beginnen vakbonden en werkgeversorganisaties zich te roeren....

Yvonne Hofs

De bonden zien met lede ogen aan hoe bedrijven uitzendkrachten en freelancers als hete aardappelen droppen nu de omzetten inzakken. Jongerius en co. vrezen dat de werkgevers de crisis zullen aangrijpen voor massaontslagen en aantasting van werknemersrechten.

Voor één keer vinden de bonden de werkgevers aan hun zijde. Steeds meer bedrijven staat het water door de kredietcrisis aan de lippen. De situatie is het nijpendst in de auto-industrie.

Bonden en werkgevers deden daarom een klemmend beroep op minister Donner om bedrijven in nood toe te staan hun personeel tijdelijk in de WW te stallen.

Donner ging woensdag aarzelend akkoord met een beperkte uitbreiding van de mogelijkheden tot werktijdverkorting. De minister ziet eigenlijk meer in het herplaatsen van overtollig personeel naar bedrijven waar nog vacatures zijn. Volgens hem zijn er daar genoeg van, want de krapte op de arbeidsmarkt is niet voorbij. Donner wil alleen bedrijven met ‘tijdelijke’ problemen werktijdverkorting toestaan.

Maar Donner heeft zich met deze beperkte concessie mogelijk een fiks probleem op de hals gehaald. Hoe maak je onderscheid tussen een bedrijf dat ‘tijdelijk’ last heeft van de crisis en een onderneming die structurele problemen heeft? Als een autofabrikant een paar weken de productie stillegt, lijkt het nog zinnig die tijd te overbruggen met wtv. Maar als het een tweede keer gebeurt, en een derde keer? Is het probleem dan nog steeds tijdelijk? Of is de ingestorte vraag naar auto’s dan structureel?

In de VS groeit de druk op de overheid om General Motors te redden. Het faillissement van het op een na grootste autoconcern ter wereld lijkt slechts een kwestie van tijd. Minister Paulson van Financiën stribbelt nog tegen, maar moest eerder op andere punten ook toegeven.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden