NIEUWS

Auto-industrie heeft aan alles tekort: na chiptekorten zijn er nu te weinig accu’s

Na een gebrek aan computerchips lijdt Volkswagen nu ook onder een tekort aan accu’s. Europese autofabrikanten hebben de productie ervan te lang overgelaten aan Aziatische landen. Binnen VW klinken zorgen over oplopende wachttijden.

In de Volkswagen-fabriek in Dresden werkt personeel aan de volledig elektrische ID.3. Beeld Matthias Rietschel
In de Volkswagen-fabriek in Dresden werkt personeel aan de volledig elektrische ID.3.Beeld Matthias Rietschel

Een ramp komt nooit alleen, weten ze inmiddels bij Volkswagen als geen ­ander. Eerst stortte door corona de vraag in, daarna moesten fabrieken wereldwijd gesloten worden om werknemers te behoeden voor besmetting. Toen de productie eindelijk weer op gang kwam, waren er tekorten aan computerchips, en nu blijkt dat er ook nog eens te weinig accu’s zijn.

De belangrijkste fabriek van het ­autoconcern, in het Duitse Wolfsburg, kampt met tekorten aan accu’s voor de nieuwe hybride-uitvoering van de Golf. Daarvoor staan 93 duizend orders uit – oftewel vier maanden productie.

Volgens luis in de pels en onder­nemingsraadvoorzitter Bernd Osterloh is de vertraging bij de populaire Golf deels het gevolg van VW’s zucht naar accu’s voor zijn volledig elektrische modellen ID.3 en ID.4. Volkswagen heeft onder leiding van topman ­Herbert Diess alle pijlen gericht op ­volledig elektrische voertuigen, een koers die door Osterloh niet van harte wordt ondersteund.

De invloedrijke Osterloh vreest dat de komst van de volledig elektrische auto veel banen zal kosten bij VW, omdat de productie daarvan eenvoudiger is, onder meer doordat een e-auto veel minder onderdelen telt dan een auto met een verbrandingsmotor.

Volkswagen heeft alle pijlen gericht op ­volledig elektrische voertuigen als de ID.3. Beeld Matthias Rietschel
Volkswagen heeft alle pijlen gericht op ­volledig elektrische voertuigen als de ID.3.Beeld Matthias Rietschel

Lange wachttijden

In de Duitse krant Braunschweiger ­Zeitung stelde de man die weleens ‘de geheime chef van VW’ wordt genoemd, zich zorgen te maken over de lange wachttijden voor de hybride Golf, die naast een elektromotor ook een benzinemotor heeft. In Duitsland zijn zes op de tien bestelde Golfs een hybride.

Een van de oorzaken van het tekort aan accu’s is dat Europese autofabrikanten de productie ervan lange tijd hebben overgelaten aan Aziatische ­landen. Pas sinds enkele jaren is het ­besef ontstaan dat ook dit deel van de productieketen belangrijk is, al was het maar omdat zo meer controle wordt verkregen over de wijze waarop accu’s worden geproduceerd. Voor de productie van accucellen is veel energie nodig, wat leidt tot hoge uitstoot van CO2, als de benodigde accu’s niet met groene stroom worden gemaakt. In ­Europa kunnen fabrikanten voor hun accu­fabrieken gebruikmaken van duurzame stroom, onder meer door zich te vestigen rond de Noordzee, waar veel windparken in aanbouw zijn.

Volkswagen bouwt daarom voor een miljard euro een accufabriek in Salz­gitter en werkt onder meer samen met accuproducent Northvolt in Zweden. Beide fabrieken zijn echter nog niet operationeel en kennelijk komt VW ­accucapaciteit tekort.

Intussen explodeert de vraag naar accu’s de komende jaren. Was de totale vraag naar accu’s voor voertuigen en opslag in 2020 ruim 500 gigawattuur, in 2030 zal deze zijn opgelopen tot naar schatting een kleine 10 duizend gigawattuur.

De vraag naar accu’s loopt de komende jaren sterk op. Beeld
De vraag naar accu’s loopt de komende jaren sterk op.

De dreigende accutekorten hebben inmiddels ook tot ongerustheid geleid bij de Spaanse Volkswagendochter Seat. Maandag deed de leiding van het autoconcern een oproep bij de Spaanse autoriteiten om snel te beginnen met de bouw van een accufabriek, omdat een mogelijk tekort ertoe kan leiden dat de Spaanse auto-industrie achteropraakt in de race naar elektrificatie. Spanje is een van Europa’s grootste ­autoproducenten.

Tekort aan computerchips

Naast problemen met accu’s lijdt Volkswagen net als veel andere auto­fabrikanten onder tekorten aan computerchips voor zijn auto’s. De wereldvraag naar elektronica is sinds de pandemie enorm gestegen (thuiswerkers bestellen massaal nieuwe laptops en ­wifistations, netwerkbedrijven ­steken veel geld in het verbeteren van internetverbindingen en servercapaciteit voor cloudtoepassingen).

De auto-industrie, die doorgaans niet de modernste en meest winst­gevende computerchips gebruikt, is door computerfabrikanten op de tweede rij gezet, waardoor wereldwijde tekorten zijn ontstaan en diverse fabrikanten de productie hebben ­moeten stilleggen wegens tekorten.

Volkswagen denkt dat het tekort aan chips ook in het tweede kwartaal ­aanhoudt. Consultatiebureau AlixPartners schat dat de productieonderbrekingen de sector dit jaar 55 miljard euro aan omzet kost.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden