Audi gaat volledig elektrisch en stopt met beroemde race Le Mans

Audi stopt met de beroemde 24-uurs race van Le Mans. De Duitse autofabrikant zegt zich volledig te willen storten in de elektrische racerij. Het concern stapt volledig uit de duurraces van de World Endurance Championship waartoe Le Mans behoort.

Beeld epa

De stap is een nieuwe aanwijzing dat Volkswagen, het concern waarvan Audi onderdeel is, geen toekomst meer ziet in diesel. Volkswagen raakte vorig jaar verstrikt in een fraudeschandaal rond de uitstoot van zijn dieselauto's. Het concern gebruikte verboden software om zijn diesels schoner te laten lijken dan ze in werkelijkheid zijn. Als gevolg van het schandaal moet VW nu miljarden euro's aan boetes betalen.

Beroemde race

Audi maakte de afgelopen jaren furore op Le Mans met zijn diesel aangedreven raceauto's R10 en R15. Doordat diesels efficiënter omgaan met energie wist het raceteam van Audi concurrenten op benzine diverse keren achter zich te laten. In 2006 wist Audi met zijn diesel voor het eerst in de geschiedenis de beroemde race te winnen.

Nu zegt Audi zich te willen richten op de Formule E, een relatief nieuwe race waaraan louter volledig elektrisch aangedreven raceauto's meedoen. Ook Renault, BMW en Audi rijden mee in de Formule E. Eerder deze maand maakte huidig Formule-1-kampioen Mercedes-Benz bekend om vanaf 2018 mee te doen aan de elektrische variant.

Audi-baas Rupert Stadler maakte de plannen woensdag bekend aan het personeel. Stadler noemde de Formule E 'de race van de toekomst'. Audi wil rond 2018 zijn eerste volledig elektrische personenauto op de markt brengen. Het merk beschouwt de Formule E als technologische leerschool, net zoals de Formule 1 dat is voor auto's met een brandstofmotor.

Audi R10 Beeld epa

Diesel is uit

Diesel is niet langer heilig voor Volkswagen. Een jaar na het dieselschandaal stort de autofabrikant zich op elektrische auto's. De I.D. moet de nieuwe Golf worden. Lees in dit artikel van Volkskrant-verslaggever Bard van de Weijer waarom VW diesel opzij zet voor elektrisch. (+)

'Geen besparing'

De fabrikant van luxe personenauto's ontkent berichten in het Handelsblatt dat de operatie bedoeld is als besparing. De Duitse krant citeerde een anonieme bron binnen Audi die stelt dat het bedrjif door het besluit honderd miljoen euro per jaar minder hoeft te besteden aan autosport.

Porsche, de afgelopen twee edities de winnaar van de 24 uur van Le Mans en ook onderdeel van Volkswagen, blijft voorlopig wel meedoen aan duurraces.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden