'Asobak' Hummer officieel doodverklaard

AMSTERDAM Het oersymbool van de benzineslurpende asobak, de Hummer, is deze week officieel doodverklaard. De liefhebber treurt. ‘Die auto maakte het beest in mij los.’..

‘Kan Victor Muller zijn kunstje niet herhalen?’, vraagt entertainer Emile Ratelband zich hardop af als hij hoort dat General Motors Hummer heeft geliquideerd. Ratelband, naar eigen zeggen in 1998 de eerste Nederlander met een Hummer, doelt op het huzarenstukje dat de Nederlandse zakenman Muller begin dit jaar leverde. Toen voorkwam hij met een overname dat GM het zieltogende Saab ontmantelde.

Maar voor Hummer is er echt geen redden meer aan. Ruim een jaar lang heeft GM over de hele wereld geleurd met deze buitenproportionele terreinwagens. Alleen een onbekend bedrijf uit China, een producent van landbouwvoertuigen, toonde interesse in een overname.

De Chinese overheid blokkeerde dit twee maanden geleden met een veto. De auto past niet in het streven van Peking om het wagenpark te vergroenen.

GM voerde daarna nog gesprekken met enkele andere potentiële kopers, maar ook dat resulteerde in niets. Afgelopen dinsdag maakte GM bekend het bedrijf te ontmantelen.

In de VS telt de voorraad Hummers nu nog 2.200 stuks. Die worden met extreem hoge kortingen verkocht. De 153 Hummer-dealers in het land moeten hun deuren sluiten. In de rest van de wereld was dat al eerder gebeurd.

De slechte verkoopaantallen waren er mede debet aan dat de Europese importeur, Kroymans, vorig jaar failliet ging. De curatoren troffen in de Rotterdamse haven tientallen Hummers aan waar het mos op de deuren groeide. Wel genoot de auto een zekere populariteit bij de nouveau riche; Gordon bijvoorbeeld reed een Hummer.

Ratelband vindt het ‘doodzonde’ dat de Hummer verdwijnt. ‘De Hummer maakte het beest in mij los. Als ik in de file stond, reed ik er altijd langs. Niet via de vluchtstrook maar bij voorkeur via de onverharde berm. Ik ben ook wel eens een file uitgereden door een weiland dwars over te steken. Daar zijn die auto’s geknipt voor.’

Ratelband importeerde in 1998 zijn eerste Hummer uit de VS. Op de zijkant liet hij de letters ‘Tjakka!’ plaatsen. De rijksdienst voor het wegverkeer weigerde de auto op kenteken te zetten omdat de Hummer niet aan alle eisen voldeed. ‘Uiteindelijk kon ik de auto als vrachtauto laten registeren in België. Daarvoor moest ik hem wel 40 centimeter langer laten maken.’

De Hummer was oorspronkelijk ontwikkeld als militair voertuig. In 1992 kwam er ook een consumentenversie. De toenmalige acteur Arnold Schwarzenegger behoorde tot de eerste afnemers. De auto was extreem breed, zwaar en daardoor ook zeer dorstig. In de grootste exemplaren kom je op een liter benzine niet verder dan hooguit 5 kilometer. In de VS werd de Hummer het symbool van de noodlijdende auto-industrie. Terwijl in Japan en Europa al jaren wordt ingezet op kleine en zuinige auto’s, zag men dat in de VS veel te laat in.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden