Nieuws
Arriva schiet onder de duiven van NS met nachttreinen van regio naar de Randstad
De Nederlandse Spoorwegen krijgen concurrentie op het hoofdrailnet: ’s nachts uit de regio. Arriva heeft een aanvraag ingediend om vanaf 2023 nachttreinen naar de Randstad te laten rijden vanuit Maastricht en Groningen.
De vervoerder begint bescheiden, met op elke route een trein heen en een terug, en alleen op vrijdagen en zaterdagen. ‘Met dit voorstel bieden we een extra service voor reizigers en verbinden we onze regio’s met de grote steden’, zegt Anne Hettinga, topman van Arriva Nederland. Hiermee versterken we het Nederlandse openbaar vervoer netwerk en stimuleren we meer reizigers om te kiezen voor deze duurzame manier van reizen.’
Het vervoersbedrijf doet hiermee een beroep op de Europese wetgeving. Die staat verbindingen op basis van open toegang vanaf 2021 toelaat op het spoor. Open toegang wil zeggen zonder overheidsconcessie en voor eigen (financieel) risico. Als de Autoriteit Consument en Markt (ACM) ermee instemt, brengt dat Arriva op dat deel van het net waar de NS de concessie voor heeft.
Vanuit Maastricht wil Arriva om 01.00 uur een trein richting Schiphol laten vertrekken. Via Sittard, Roermond, Weert, Eindhoven, Den Bosch, Utrecht, Amsterdam Bijlmer Arena en Amsterdam Zuid komt deze iets voor half 4 aan op de luchthaven. Via dezelfde route rijdt de trein tussen 05.30 en 07.45 uur terug.
Vanuit Groningen zou iets voor 02.00 uur een trein richting Schiphol moeten gaan. Deze stopt op de stations Assen, Zwolle, Lelystad, Almere, Amsterdam Zuid en komt om 04.00 uur aan op Schiphol. Iets na 05.00 uur vertrekt de trein weer vanaf de luchthaven om vroege reizigers naar het noorden te vervoeren.