Arabieren knagen aan positie Schiphol

Vliegtuigen die verder vliegen dan ooit en enorme investeringen in vliegvelden in het Midden-Oosten, bedreigen de positie van Schiphol als overstappunt....

Van onze verslaggever Harry van Gelder

The battle of the continents is in volle gang in de luchtvaart. De nieuwe vliegtuigen die Airbus en Boeing gaan bouwen, verschuiven de passagiersstromen op aarde, omdat ze verder kunnen vliegen dan ooit.

Vrijwel alle steden in de wereld zijn straks met één overstap te bereiken. De vraag is waar dat gaat gebeuren. In Azië, het Midden -Oosten of toch in Europa. Schiphol denkt dat de rol van de nationale luchthaven nog niet is uitgespeeld, maar de ontwikkelingen zijn niet in het voordeel van Schiphol.

Rijke olielanden spelen gretig in op de veranderende wereld door bij bosjes nieuwe lange-afstandsvliegtuigen te bestellen en miljarden te investeren in nieuwe vliegvelden. Het emiraat Dubai bouwt voor 7,1 miljard euro zijn huidige internationale luchthaven uit tot een waar luchtvaartpark, dat groter is dan de grootste twee vliegvelden tot nu toe, het Londense Heathrow en O’Hara in Chicago, bij elkaar.

De nieuwe luchthaven van Dubai krijgt zes start- en landingbanen en moet straks 120 miljoen passagiers gaan verwerken, ruim vier keer zo veel als Schiphol. De uitbreiding van Dubai’s Jebel Ali International vliegveld heeft echter alleen zin als Dubai een overstappunt van betekenis wordt. Het gevaar is niet denkbeeldig dat dit ten koste gaat van Schiphol, dat het voor meer dan de helft moet hebben van overstappers.

KLM-topman Leo van Wijk ziet de bui al hangen. Bij de presentatie van de halfjaarcijfers van Air France-KLM in Parijs, zei hij: ‘De regering moet Schiphol steunen, want de concurrentie verschuift van Frankfurt en Londen naar Dubai.’

De overheid van Dubai is volgens Van Wijk bereid ver te gaan om zo veel mogelijk klanten binnen te halen.

‘De kosten zullen daar veel lager liggen, waardoor de tarieven minder hoog zijn. Het maakt de overheid daar niet uit of het vliegveld met verlies draait.’

Ook Schiphol is zich bewust van de veranderingen. Over groei wordt daar niet meer gesproken. ‘We denken dat we ons marktaandeel kunnen behouden’, zegt een woordvoerder.

In een notitie beschrijft Schiphol de gewijzigde situatie. Behalve dat Schiphol concurrentie ondervindt als overstappunt, hoeft er door de nieuwe lange-afstandsvliegtuigen ook minder overgestapt te worden. Vroeger vloog de luchtvaartmaatschappij Emirates via Schiphol van Dubai naar New York. Tegenwoordig vliegen ze met de Airbus A340 en de Boeing 777 rechtstreeks, hoog over Europa heen. Ook kunnen Amerikanen via een tussenstop in Dubai naar India reizen, terwijl voorheen de transfer in Europa plaatsvond.

Dubai ligt geografisch beter voor het verkeer tussen de VS en de groeimarkten van China en India. Zelfs van Afrika naar de VS is het logischer via Dubai te vliegen dan via Schiphol.

Daarnaast zal de superjumbo A380, die vanaf 2008 gaat vliegen, een grotere concentratie van passagiers op luchthavens veroorzaken. Dubai zet met de thuismaatschappij Emirates vol in op deze ontwikkeling. Emirates kocht er al 45. Schiphol blijft verstoken van het voordeel van de A380, omdat Air France-KLM de superjumbo in Parijs stationeert.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden